Järvaveckan drar igång – ”tror vi kommer nå publiken”

På onsdag drar årets upplaga av Järvaveckan igång, och i år kommer mötet med publiken på grund av coronapandemin att ske digitalt.

Text:

Bild: Anders Wiklund/TT, Lina Adamo

De fyra programledarna Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire ska sända live i 100 timmar under fem dagar. Fokus frågade den tidigare chefredaktören Claes de Faire hur han ska ta sig an det nya uppdraget:

Hur ska det bli att programleda Järvaveckan?

– Det ska bli otroligt roligt, jag ser fram emot den här mastodontsändningen vi ska göra. Vi ska göra 100 timmar tv, fyra personer. Det ska bli fantastiskt spännande.

Vilken publik är det ni ska locka?

– Vi ska locka en publik som man inte alltid prioriterar i de här sammanhangen. Vi ska nå ut till 20-30-åringar i utsatta områden över hela Sverige. Och makthavare som är intresserade av hur vi kan förbättra för den här gruppen. 

Det sker digitalt, tror ni att ni kommer att nå målgruppen?

– Allting sker digitalt. Vi sänder från en studio från Rinkeby torg. Jag hoppas att vi kommer nå den. Det är klart att det är en tuff målgrupp, vi måste se till att vi förtjänar deras uppmärksamhet från programpunkt till programpunkt.

Och hur ska ni lyckas med det?

– Jag tror genom att göra relevant innehåll helt enkelt. Sen hoppas jag att vi har en duktig marknadsavdelning som har gjort sitt jobb också.

Förra året var det 53 000 besökare på Järvaveckan. I år är ambitionen att nå ut till ännu fler, tror du att ni kommer att lyckas?

– Vi ska göra allt vi kan för att lyckas, naturligtvis.

Ahmed Abdirahman. Foto: Lina Adamo

Ahmed Abdirahman, vd på stiftelsen The Global Village som arrangerar Järvaveckan, är upprymd inför det kommande evenemanget.

– Det kommer bli spännande, vi har ett fantastiskt program, 100 unika timmar för att fira vår 100-åriga demokrati. Vi har röster från olika delar av landet. Järvaveckan har alltid varit nationell, men nu har vi ännu starkare närvaro i allas vardagsrum och mobiltelefoner. Det ska bli spännande och roligt. Vi har fantastiska programledare, fyra stycken, med olika bakgrunder och erfarenheter. 

Att det är digitalt, kommer ni nå den målgrupp som ni vill ha?

– Alltså vi har inte gjort Järvaveckan digitalt, vi har inte bara sagt, ”nu kan vi inte göra Järvaveckan, så då kör vi digitalt”.Vi har faktiskt varit tvungna att tänka från grunden och inte göra som alla andra, det vill säga sätta en kamera mot en scen och filma. Vi gör det här 100 timmar inplanerade som en tablå, med regissörer. Det är något helt annat än att säga det är digitalt. Det är egentligen tv på riktigt. Det är det som känns roligt och bra. Och det är klart att det erbjuder oss möjligheter att nå flera. 

Vilken betydelse har Järvaveckan nu under coronapandemin när många unga förlorat jobbet?

– Den har väldigt stor betydelse. Järvaveckan handlar om att kunna inspirera, att kunna visa vägen, att kunna koppla samman människor som annars inte skulle träffas i vårt avlånga land. Det är många som ofrivilligt går hemma just nu, över 140 000 unga. De skulle jättegärna vilja ha egen lägenhet och starta sitt unga vuxna liv. Ungdomar i helhet som grupp har det svårt, och vi vet att vissa har det svårare än andra. Järvaveckan har stor betydelse på så sätt att vi kopplar företag och arbetsmarknadens parter.

– Vi hoppas kunna bidra med ungdomsjobb, vi försöker hjälpa människor runt om i hela landet. Och där erbjuder digitaliseringen en annan möjlighet, säger Ahmed Abdirahman.