Det är nu det händer

Text:

Jonas Birgerssons (minns den orangea fleecetröjan!) Framfab, Johan Staël von Holsteins Icon Medialab och Kajsa Leanders Boo.com. I slutet av nittiotalet fanns det inga gränser för hur långt det svenska it-undret kunde nå, hur mycket bolagen kunde växa, hur hela världen låg för deras fötter. Det öppnades kontor på ställen som New York, London och Paris. Investerare kastade pengar efter dem, pengar som brändes snabbare än någon stavade till modem.

När börsen stod på topp i mars 2000 och Boo.com gick i konkurs ett par månader senare blev det början till slutet. Till sist brast bubblan.

Med en blick i backspegeln är det lätt att flina åt alla fel, klantigheter och feltänk som gjordes. Men det är också till viss del tack vare dessa som det i dag finns en kokande svensk it-bransch. Trender och kunskaper har fått mogna fram, smarta och snygga tjänster har kunnat utvecklas.

I början av veckan var Mikael Damberg i Silicon Valley, bland annat för att »lära mig mer och inhämta kunskap till regeringens innovationspolitik«, som han sa i ett pressmeddelande.

Om näringsministern hade tagit rygg på Fokus Johan Anderberg hade han bara behövt knalla några hundra meter från sitt departement. På Regeringsgatan i Stockholm sitter en hel drös av huvudstadens små men snabbväxande teknikföretag, flera av dem inspirerade av svenska Skypes, Kings och Klarnas framgångar. Även om Damberg inte hittat dit än har desto fler hugade utländska investerare sökt sig till den centrala adressen. Som investeraren Richard Chen från Kina. Till veckans tidning har Johan Anderberg mött honom liksom grundarna av sociala sportfiskenätverk, ägglossningsappar, vårdcentraler online, »facebook på steroider«, felsökningsmjukvara och fotbollsträningsappar.

Trevlig läsning i helgen!