Här är ni, twittrare!
Vi försöker så gott det går att lära känna er alla, vilka ni är, vad ni är intresserade av och vad ni twittrar om. Men ibland ser man inte skogen för alla träd. Så jag gjorde en snabb körning på era twitter-biografier för att ta reda på om det går att utläsa något om Fokus twitter-följare som grupp.
I bilden nedan syns de vanligast förekommande orden ur biografierna sorterade och skalade efter förekomst. Eftersom det inte finns någon kontrollgrupp att jämföra med är det inte helt självklart vilka ord som är generella för en grupp av nästan fyra tusen svenska twittrare och vilka som är speciella just för Fokus följare. Därför överlämnar jag den djupare analysen åt var och en att göra (och gärna dela med sig av i kommentarerna till inlägget).
Även om det var ett ganska snabbt och ovetenskapligt forskningsprojekt känns det som att jag nu känner er lite bättre. Om du eller din organisation har över något tusental twitter-följare kan det vara väl värt att göra en sådan här analys för egen del.
Observera att de flesta på Fokus har individuella konton, jag heter till exempel @fokusjonatan. De här orden gäller inte för de som följer de kontona, utan bara de som följer kontot @fokusredaktion.
Finns du med i bilden? Om inte kan jag varmt rekommendera att du börjar följa oss! Och såklart även alla enskilda medarbetare.