Heja Saab
– När det gäller bilindustrin har vi inte samma skäl. Erfarenheterna från 1970-talets varvsstöd är snarare att stödet konserverade gamla strukturer och inte gav några nya jobb. För eller senare tar det slut.
Uttalandet kommer från Riksgäldens chef Bo Lundgren i Fokus i november 2008. Ett drygt år senare har regeringen och Riksgälden gått i borgen för ett lån till Spyker/Saab på fyra miljarder.
Regeringen har varit väldigt noga med att poängtera att det är Europeiska investeringsbanken som lånar ut pengarna. Men det som verkligen spelar någon roll är vem som betalar om Spyker inte lyckas göra Saab lönsamt. Svaret är alla svenska skattebetalare. Så det finns alla skäl att hålla tummarna för att Saab, för första gången i sin 63-åriga historia, ska börja gå med långsiktig vinst. Claes Lönegård har blickat tillbaka i historien för att leta exempel på både lyckade och misslyckade företagsräddningar.
Eva Sohlman har gjort en exklusiv intervju med Jemens utrikesminister, Anna Ritter har granskat den svenska bokbranschen. Och vi fortsätter att intressera oss för Högsta domstolen. Varför får våra högsta jurister knäcka extra när inte riksbanksdirektörerna får det?