Dold information
Allting är väldigt mycket mer än vad det ser ut att vara. Allting har en aura av information omkring sig. Och när den informationen blir synliggjord förändras bilden totalt. Häng med på två fallstudier i hur dolda data kan revolutionera marknader.
Informationsintensiva branscher har redan vänts på ända. Det har vi sett några övertydliga bevis på. Media, musik, kommunikation. Orsaken är att digital information är så billig och effektiv att hantera. Vad som tidigare var en tung post på budgetbladet närmar sig numera ofta noll. Självklart innebär det att kartorna ritas om och värdekedjorna förändras. Vinnarna är de som förmår förändra sina affärsmodeller utifrån de nya villkoren.
Men nu håller något nytt på att hända. Även på mer analoga marknader, där information tidigare inte varit någon viktig del i affärerna, börjar företag se möjligheterna med billig information.
Första exemplet är Chocolate.com, som har för avsikt att revolutionera sättet vi handlar med choklad. Det grundar sig på insikten att choklad idag saknar metadata. Märkningen sträcker sig sällan utöver vilket land, och hur många procents kakao den innehåller. Detta, skriver Economist, är att jämföra med om vin var märkt enligt principen "Frankrike, 13% alkohol".
Tidigare har det varit dyrt att samla och analysera stora mängder information, och i chokladbranschen har det inte varit värt att göra det. När nu kostnaderna för information sjunker drastiskt tänker sig chocolate.com att de kan få en konkurrensfördel genom att kartlägga aromer, och ge feedback till odlarna. De kan sälja flera olika sorters choklad, och behöver inte blanda från många skördar för att garantera kunderna en konsekvent smakupplevelse.
Mest fascinerande är att systemet för att kartlägga kakaon släpps som open source, vilket innebär att alla försäljare kan anamma det utan att behöva betala licenskostnader. På så sätt hoppas de etablera en industristandard som stärker branschen som helhet, och dem själva i synnerhet, i och med att det är de som tagit initiativet och placerat sig närmast källan till värdefloden.
It behöver inte handla om att digitalisera affärskritisk information, det kan handla om att plocka fram dold information, och göra den affärskritisk.
Och även på redan digitaliserade informationsintensiva marknader finns dold information att skörda. Företagen Reuters och Thomson har bildat klubb, och är nu mitt uppe i lanseringen av "intelligent information". Det handlar om att märka upp information så att den kan processeras både av människor och maskiner. De adderar metadata. Plockar fram dold information, och gör den affärskritisk.
Intressantast även här är att uppmärkningen av informationen sker med öppna standarder, som till exempel formatet RDF. De försöker inte låsa in sina kunder kring en värdekälla de äger. De försöker placera sig närmast en källa som är en allmänning.
Det finns så otroligt mycket lärorikt i dessa två exempel, och jag är inte kapabel att bena ut allt just nu. Det blir för mycket information att hantera..
Men ta lite tid och tänk på vad detta innebär för din bransch, för det är i sanning stora saker.
Om någon har något mer exempel på dold information, eller har någon tanke om vad det betyder och kan användas till. Droppa en rad bland kommentarerna!