Kulturrevolution efterlyses
Det är inte en dag för tidigt att DN, Aftonbladet och Expressen ser över sina träsktrollsinfekterade kommentarsfält. Tyvärr tänker de helt baklänges. Att få till en god samtalston handlar inte om att stänga ute de dåliga användarna, utan om att locka till sig de bra.
Tricket är att ge användarna ägandeskap över de sociala normerna. På så sätt blir individerna investerade i gruppen och ser själva till att ta hand om och reglera den. Precis som det funkar i ett fysiskt rum alltså.
En avanonymiserad konversation skapar självcensur och riskerar att leda till att endast de stolligaste av stollar, de som är stolliga nog att skriva under sina stolligheter i eget namn, tar sig ton. Facebook är ofta en plats för tillrättalagd självrepresentation snarare än för ärligt uttryckta känslor och åsikter.
Ingen sund människa vill medverka eller bidra i ett sammanhang som präglas av uteslutande och misstro. Att det finns otrevliga avarter av internetkulturen och den anonymitet som är en viktig del av den är uppenbart för alla. Och ingenstans är dessa avarter mer påtagliga och närvarande än på de stora mediernas sajter. Det positiva är att dessa sajter har viljan att ta ansvar för att förbättra saker och ting. Men vad borde man då göra?
Reddit, en av världens mest välbesökta sajter, i skrivande stund på plats 125 i Alexa, är ett strålande exempel på att människor i grunden är konstruktiva och hjälpsamma om de ges verktyg och möjlighet att vara det.
Reglerna skapas av användarna själva, som även ser till att de efterföljs och utser moderatorer.
På Reddit går det utmärkt att diskutera kontroversiella ämnen på ett konstruktivt sätt:
reddit.com/r/worldnews
reddit.com/r/politics
Anonymitet är en förutsättning för att diskutera känsliga och personliga ämnen:
reddit.com/r/IAmA
reddit.com/r/AskReddit
Att de stora svenska medierna fokuserar på hur man ska gömma undan rasister istället för hur man skapar en användarbas som på ett konstruktivt sätt kan bemöta rasister säger nog mer om deras självbild och människosyn än vad det säger om människor.
Crackdown-strategin riskerar på sikt att förvandla kompetenta redaktioner till anonyma telegrambyråer vars funktion blir att i form av länkar leverera diskussionsunderlag till sajter som klarar av att ge människor verktyg att styra sin egen konversation.
Vad de stora medierna behöver för att även i fortsättningen kunna leda det offentliga samtalet är inte avanonymisering och striktare regler. De behöver verktyg och funktioner för att distribuera ansvar och ägandeskap över konversationen till sina användare.
Och det kräver en smärre kulturrevolution inom företagen i fråga.