Med sådana vänner

Text:

Enligt insatta källor har Filippa K tackat nej till att en stor svensk kvinnotidning lottar ut bolagets muggar till sina läsare.

Tidningen passar inte – läs når inte upp till – varumärkets klass. All reklam är alltså inte bra reklam. När allt fler märken, framför allt klädmärken, knyter kändisar till sig smetar också kändisarnas image och beteende direkt av sig på bolaget. Eller, som i fallet Kate Moss för några år sedan, lägger sig som ett giftigt vitt damm över produkterna. Men medan H&M bröt kontraktet med Kate när hon ertappades med kokain på en toalett, så tog Burberry tillbaka henne efter rehab, och hon återtogs snabbt in i »familjen«, som Burberry själva säger. En stor stjärna slocknar inte så lätt.

BMW har också problem med sin image. Visserligen körde Pierce Brosnans Bond BMW i «Golden Eye«, men märket är starkt förknippat med gangsters.

Ryska maffian inte minst. Och i filmen »Fredsmäklaren« kör hjälten, George Clooney, en osårbar Mercedes som mosar de onda typerna i en BMW.

I Sverige uppkallades en hel liga efter märket. BMW-ligan härjade i Göteborg i början av 1990-talet. Genom att använda en BMW som murbräcka, tog de sig in i affärer och stal smycken, kläder, klockor och annat som lätt gick att sälja vidare. Och enligt bloggar kallar polismyndigheten i Östergötlands län 7-serien för kokainsläde. Heroinsläde blir det om bilen är av modell L med den längre karossen.

Men det finns förstås fortfarande de som alldeles på egen hand lyckas knäcka ett starkt varumärke. Som SAS gör. Och som Skandiadirektörerna gjorde.