Peter Bruhn
Bild: Stig-Åke Jönsson (2005)
»Jag är besatt av typsnitt, och jag älskar att rota igenom bokantikvariat för att hitta gamla böcker i ämnet.«
Det var så typsnittsformgivaren Peter Bruhn inledde en kort beskrivning av sig själv på sitt företags hemsida. Han kunde hämta inspiration just i antikvariat, eller bara genom att promenera i sin hemstad och titta på och fotografera allt i sin omgivning, gärna butiksskyltar. I Peter Bruhns fall var den staden Malmö.
Han föddes 1969 och växte upp i skånska Bjärred. Han gick gymnasiet på Latinskolan i Malmö och studerade sedan på Målarskolan Forum i samma stad. Det var då han läste en tidningsartikel som kom att styra om hans liv – en artikel om designprogrammet Fontographer. Han köpte programmet för att på egen hand skapa typsnitt till sina projekt.
Efter utbildningen jobbade Peter Bruhn under 90-talet först som art director på internetkonsultföretaget Framfab, sedan som creative director på webbyrån Abel & Baker vars Malmökontor han startade. Hösten 2001 gifte han sig med illustratören Lotta Detterholm, som bytte namn till Bruhn. Lotta hade sedan tidigare två döttrar som Peter blev bonuspappa till, och tillsammans fick paret två söner, i dag tio och tolv år gamla. Familjen och hemmet betydde mycket för honom. Han gillade att leka och umgås med sina barn – gärna stora, kramiga brottningsmatcher, kanske för att han hade en bakgrund inom kampsport.
Han var även förtjust i att fotografera och hade den konstnärliga förmågan att hitta det intressanta i vardagliga situationer, något hans bilder vittnar om.
Redan 1993, 24 år gammal, startade han stilgjuteriet Fountain som en bisyssla. Det var just då Sveriges enda digitala stilgjuteri som inte bara var ett ansikte utåt för en enda formgivare, utan även tog in andra designers bidrag.
Drygt åtta år senare satsade han allt på Fountain och ett liv som frilansande typsnittsformgivare. Han och hans fru Lotta bildade även bolaget The Bruhn Family.
Stilgjuteriet Fountain är i dag ett väletablerat företag och varumärke, mer utanför Sverige än inom eftersom typsnittsbranschen är liten här. Bland de designers som representeras i Fountains bibliotek finns internationellt kända namn som Simon Schmidt, Göran Söderström, Rui Abreu och Peter Hoffman.
Peter Bruhns passion för typsnitt och design, och hans perfektionism, kunde ofta leda till att han testade alla varianter av kurvor, seriffer och punkter i programmet innan han slutligen bestämde sig. Men det slutade inte vid typsnitt. Han var ansedd som multitalang och hans sinne för bild, färg och form gick hand i hand även med hans musikalitet. Han var involverad i flera band i Malmö som drog åt funkhållet. Uppskattade bland vännerna var hans och Lottas digitala julkort, som alltid innehöll en nyskriven julsång.
För att koppla bort jobbet gillade han att laga mat. Han älskade att grilla på altanen eller i sommarstugan i Tomelilla.
Bland Peter Bruhns mer kända typsnitt inom Fountain finns Satura Suite, som svenska Posten låtit skildra på ett frimärke. Vanligtvis är formgivning av typsnitt ett ensamarbete utan kompromisser, men i detta fall skapades det i ett samarbete mellan Peter Bruhn och Göran Söderström.
Peter Bruhn utförde även unika uppdrag för stora kunder, bland annat rubriktypsnittet på Sydsvenskan och ett handskrivet typsnitt för Öresundsbron – en design som påminner om flytande bokstäver på vatten. Peter Bruhn lämnar även avtryck på de kommande Saab-bilarna, där ett av hans typsnitt kommer att synas i såväl interiör som exteriör.
Han delade gärna med sig av sin kunskap och gav generöst med råd till kolleger och vänner inom branschen. Det, och det faktum att han drog i gång Fountain redan 1993, gjorde att han för många blev något av en förebild och mentor. Kondoleanserna vittnar om att Peter Bruhn var en mycket uppskattad vän och designer.