Rörlig konst

Text:

»Vi anfaller det brittiska imperiet«

I en intervju med The Sunday Times gör sig stjärnarkitekten Frank Gehry lustig över att han haft en romersk katapult som förlaga när han skapade sin paviljong vid Serpentine Gallery i London. En sofistikerad gliring till engelsmännen som aldrig riktigt uppskattat hans kreativa sinne och nu senast stoppat ett byggprojekt i staden Hove.

Ironiskt nog blir Frank Gehrys märkliga stål- och träkonstruktion, som invigdes den 20 juli, inte långvarig.

Redan i mitten av oktober åker den ner. Och nästa år är det någon annan storfräsare till arkitekts tur.
Mobil och tillfällig konst är det nya. Inget ska stå för länge, samla damm eller bli tråkigt.
Ta bara Chanels världsturnerande Mobile Art-paviljong, utformad som ett jättelikt rymdskepp – signerat Zaha Hadid, och Hermès vandrande alluminiumkapsel, H-Box, för ung videokonst (just nu på Tate Modern).
Och trenden från stabilt till mobilt bör så klart uppmuntras. Det finns alldeles för många döda utställningsytor där ute som släcker stjärnor i huvudet i stället för att tända dem.

Fast ibland blir det lite väl överrörligt. Som när jag i somras förgäves försökte hitta Annika Erikssons mobila biograf i Regent´s Park och i stället slutade med näsan i en engelsk ros. Någon som hittat den? Skriv och berätta i kommentarerna eller mejla till [email protected].

Tips! Kolla in konstruktionen av Frank Gehrys paviljong på Youtube.