Så tuktas en turistfälla
Tidigt sjuttiotal. Torslanda flygplats. Vi har just gått ner för planets trappor, brunbrända efter tre veckors sol och bad och varsin sombrero dinglar i ett snöre bak på ryggen på oss barn. Vi är långt ifrån ensamma, vi Spanienresenärer. Just dessa år tar det svenska charterresandet fart på allvar och »Una cerveza, por favor« rabblas lika självklart som den kokosdoftande sololjan gnids in på vinterbleka kroppar. 1973 spelar Sylvia Vrethammar in dunderhiten »Eviva Espana« och att bojkotta Francodiktaturen verkar inte lika viktigt längre. Mer överkomliga flygpriser och längre semester – fyra veckor infördes 1963 och fem veckor 1978 – gav också skjuts åt resandet.
Charterfesten varade i nästan 30 år. Baksmällan slog till med full kraft efter många års expansion. Nedgångna hotell och stränder lika packade som barernas besökare kändes inte längre synonymt med drömmen om en skön semester. Så i takt med att turisterna sökte sig från Spanien rustades de slitna semesterorterna med hjälp av både privata och offentliga medel. Fokus Lotta Dinkelspiel beskriver i denna veckas specialtema om resor hur vändningen lyckades.
I dag, när det reguljära flygandet är större än charterns paketerade resor, står kriget om resenärerna i luften. Med nittiotalets avregleringar har lågprisflyget stressat jättar som SAS och Air France. När dessa slimmas via sänkta kostnader och sämre anställningsvillkor tvingas lågprisbolagen till ytterligare besparingar för att möta konkurrensen. Men är det höga löner som orsakar flygkrisen? Även detta reder Lotta Dinkelspiel ut.
Vill passa på att tacka för all respons på förra veckans stora jobb av Johan Anderberg, Nina Brevinge och Torbjörn Nilsson, »De ovilliga. En osvensk politisk historia«. Många uppmuntrande ord och lite ris. Allt fick inte plats här intill så vi har samlat reaktionerna på fokus.se.
Trevlig läsning!