Storebröderna ser dig
För snart ett år sedan presenterade sig en man vid namn Edward Snowden för världen, som därefter inte riktigt är sig lik. Hans läckta uppgifter om hur amerikanska NSA övervakade internet och telefontrafik blev till en gigantisk skandal. Redan då skrev Johan Anderberg i Fokus om att det var storföretagens besatthet av kundinformation som banat vägen för den storskaliga övervakningen. Genom att kartlägga köpbeteende går det att skaffa ovärderlig information om kunderna. På samma sätt kan det vi gör på internet säga mer om oss som individer än vad vi vill att någon ska veta. »Big data« hade slagit igenom på allvar.
Om Ica-handlaren vill ha koll på vad du handlar och säkerhetsmyndigheter vill veta vem du mejlar till, så vill de politiska partierna veta vad du tycker. Och det vet de. Genom att ta hjälp av Facebook, Twitter och Google kan kampanjstrategerna hålla koll på vad som gillas och vad som retweetas. Blixtsnabbt anpassas kampanjer och budskap utifrån informationen. Internet var under ett par decennier en del i en frihetsrevolution. Nu har storebror hunnit ikapp utvecklingen – oavsett om storebror heter Säpo, Ica eller socialdemokratiska arbetarepartiet. Johan Anderbergs andra reportage om »big data« är, precis som det första, en ögonöppnare. (Om du missade det första så hittar du det här.)
Efter Volkswagens bud på Scania presenterades ytterligare ett uppköpsförsök med Södertäljekoppling. Pfizer vill bilda världens största läkemedelsföretag genom att köpa Astra Zeneca. Wallenbergarna har ångest för den första affären, vilket kan försvåra den andra, skriver Matilda Lindwall.
Missa inte heller Ulrika Knutsons text om Hilary Mantels historiska mastodontverk.
Trevlig läsning!