Woody och Lambertz
I begynnelsen fanns Martin Ådahl. Han satt i ett eget rum. Det sas att det behövdes för att han skulle få plats med sina papper. Han hade en alldeles egen kaosteori, tänker jag.
I röran av gamla Ekonomisk Debatt, anteckningslappar, godisförpackningar, Le Point, Le Monde och nåt annat franskt jag aldrig begrep mig på vad det var sken två tavlor. Två stycken TIME-omslag, inramade och putsade. Det ena, från 24 maj 1968, var Roy Lichtensteins teckning av Bobby Kennedy. Det andra, från 3 juli 1972, var TIMES:s första av tre omslag med Woody Allen.
Jag blev kär i det andra. Det utstrålade så mycket bra nyhetsmagasin. Den extremt djupa texten och den extremt förenklade rubriken. Nere i omslagets högra hörn sitter en hopkurad Allen i rutig skjorta, blåjeans och sneakers. I höjd med glasögonen står det helt enkelt: "woody allen". Och så ovanför det, den geniala formuleringen: "everything you always wanted to know about".
Exakt så tänker jag mig den goda nyhetsmagasinsjournalistiken. Allt du någonsin velat veta. Varken mer eller mindre. I gemener.
Göran Lambertz är inte riktigt Woody Allen. Det gick inte riktigt stjäla hela idén. Men konceptet tog vi och tjyvnaden redovisas alltså här och nu.
Martin Ådahl slutade på Fokus. Startade någon liberal tankesmedja. I bodelningen fick jag vårdnaden om TIME-tavlorna.