Frölunda skrotar nya loggan
Frölunda lanserade ett nytt klubbmärke. 48 timmar senare var loggan skrotad.
– Indianen lever kvar i ytterligare ett halvår.
Frölundas ordförande Mats Grauers kom med ett nytt besked bara 48 timmar efter att den nya loggan för ishockeyklubben presenterats. Efter massiv kritik kommer det nya klubbmärket att skrotas.
– Kalla det pudel eller vad det vill. Ibland blir det inte rätt. Då står man för det, sa han på presskonferensen.
SKÄLEN TILL BESLUTEN ÄR FLERA. Dels var det väldigt likt Frida Hansdotters klädmärken. Dels fanns det likheter med ett hakkors, ansåg vissa. Dessutom var det ogillat av supportrarna. Den officiella supportergruppen Goa Gubbar tog avstånd i sina sociala medier.
– Vi trycker på pausknappen, säger Mats Grauers på presskonferensen.
På presskonferensen förklarade Mats Grausers hur det blev så här.
– För det första är vi duktiga på sport. Vi är inte så duktiga på klubbmärken, så därför tog vi mycket hjälp.
HAN BERÄTTAR OCKSÅ att folk runt klubben har fått ta emot ha och hot de senaste dagarna. Situationen blev ohållbar, menar han. Nu kommer klubben att behålla sitt gamla klubbmärke i minst ett halvår till. Sedan ska ett nytt arbete med ett klubbmärke sättas igång, berättar Mats Grauers.
Det här är inte första gången som det stormar kring Frölundas klubbmärke. Läs mer här om hur det gick till när indianen lanserades i klubben 1995.
– Jag tror att alla vill att Frölunda ska få återgå till arbetsro nu, säger Mats Grauers. Det återstår att se om han får rätt.
***
Lyssna även på Fokuspodden: Identitetspolitiken – en rå maktstrid
Vill du få Fokus i brevlådan varje vecka – eller enbart digitalt? Här tecknar du din prenumeration.