Hänger Sverige med i sommar?
Bild: Adam Ihse/TT
När Lauren Holiday snappade upp bollen på egen planhalva, tog några snabba steg framåt och från mittplan slängde iväg en bomb som seglade igenom luften var VM-finalen i praktiken avgjord. Trots att den desperat sprattlande japanska målvakten Ayumi Kaihori fick fingrarna på bollen så tvingades hon ändå se den dala in i nätet via stolpen. Det hade bara gått 16 minuter. USA hade gjort sitt fjärde mål och Holidays pärla var ett konstmål som skulle gjort Lionel Messi avundsjuk. Ett mål lika spektakulärt som hela fotbolls-VM 2015, i Kanada.
Att USA vann var dock lika lite överraskning som att Tyskland, Frankrike eller Brasilien vinner herr-VM. Traditionens makt är stark i fotbollen, stormakternas hegemoni svårforcerad. Sedan VM för damer första gången spelades 1991 har bara fyra nationer vunnit turneringen, som spelas vart fjärde år. Förutom USA, som leder damernas guld- och medaljliga, är det Tyskland, Norge och Japan. Men kristallkulan spår att vinnarcirkeln utökas i år.
Den svenska landslagsstjärnan Kosovare Asllani sa i samband med VM-uttagningen att USA och Tyskland inte längre är oslagbara och att sju, åtta lag har möjlighet att slåss om guldet, däribland Sverige.
Dam-VM ser ut att bli det jämnaste någonsin, men det är oklart om Sverige har hängt med i de andra nationernas snabba kliv framåt. Resultaten från VM 2015 och EM 2017 förtäljer en annan historia, även om OS-silvret 2016 var en comeback medaljmässigt. Trots att det skett en generationsväxling i både Tyskland och USA hör de tveklöst till favoriterna att vinna turneringen.
Damfotbollen verkar äntligen stå inför sitt genombrott. Samtliga platser till finalen, semifinalerna och ett flertal gruppspelsmatcher, däribland Sveriges match mot USA, är redan utsålda. Kanske är mästerskapets oförutsägbarhet en av orsakerna till att biljetterna gick åt i rekordfart.
Och det är inte bara publiken som strömmar till. För första gången ger Adidas lika mycket i VM-bonus till damer som till herrar, Nike tar fram kläder som inte är gamla herrmodeller och damallsvenskans huvudsponsor satsade i fjol 40 miljoner över fem år i damfotbollen.
Det svenska fotbollsförbundet har budgeterat för att Sverige ska nå en VM-semifinal och minst slåss om bronset, och därmed få ta del av de dubblade prispengarna.
Fotnot: Fotbolls-VM spelas 7 juni–7 juli i Frankrike.