Därför skulle Trump få det svårt på Grönland
Bo Krogvig, tidigare kommunikationsdirektör för LKAB och S-profil, påpekar att gruvägare måste kunna räkna.
Toppbild: AP / Emil Stach
Att driva gruvor på Grönland är inte så bara...
Det antas att ett av Donald Trumps skäl att högljutt ställa krav på Grönland, utan att ha talat med vare sig Konungariket Danmark eller de grönländska myndigheterna är hungern efter råmaterial. I den grönländska berggrunden finns fyndigheter av bland annat järn, koppar, sällsynta jordartsmetaller och andra mineral.
Få har hittills, trots många försök, lyckats driva uthållig utvinning på Grönland.
Det beror på att all utvinning måste gå att räkna hem. Det handlar om fyndighetens storlek, halter av mineral, storlek på investering, kostnader för utvinning, tillgång till kompetent personal, marknaden och sist men inte minst logistiken. Hur tar vi det utvunna till marknaden? Dessa faktorer är orsaken till att av tusen prospekteringsprojekt blir bara några handfull av dem till slut gruva. Av de gruvor som sedan etableras är det inte ovanligt att några av dem blir kortlivade. Det är inte så bara, att driva gruva.
Det där med logistiken är en särskild utmaning. Nya fyndigheter ligger ofta långt från fungerande infrastruktur. I Sverige byggdes Malmbanan för mer än 100 år sedan. I Australien dras malmtågen på järnväg byggda av gruvbolagen som kan vara över 150 mil långa. Hyfsat billigt per kilometer, slät fin öken och stäpp att bygga på.
I afrikanska Guinea finns en av värdens största och rikaste järnmalmsfyndigheter, Simandou. Gruvan skulle ha startats 2015 efter att det stora brittisk-australiensiska gruvbolaget Rio Tinto 2008 fått tillstånd för drift. Efter många krångliga och korruptionssmittade turer har inte mycket hänt. Nu är man kanske på gång. Men innan ett enda ton kan skeppas ut måste en 62 mil lång järnväg byggas. Och en ny hamn. Det kommer att ta tid innan Simandou börjar leverera. Det är inte så bara...
Många har försökt utvinna på Grönland, men här kommer klimatet och geografin vara utmaningar liksom tillgången till kompetent arbetskraft. I Sverige har vi byggt fungerande samhällen i vår subarktiska zon, i Australien flygs gruvpersonalen in från varma, sköna Perth till gruvfältens barackbyar långt mer än 100 mil därifrån.
Så ska man starta uthållig gruvdrift på Grönland gäller det att kunna räkna. Det är inte så bara…
Bo Krogvig har bakgrund som kommunikationsdirektör på LKAB. Han var dessförinnan i många år PR-konsult, partistrateg och kommunikationsrådgivare åt Socialdemokraterna.