Botox är den nya borrmaskinen

Fredrik Virtanen rotar i badrumsskåpet.

Text:

Toppbild: Cyrus Amini MIKA:s/Anders Wiklund/TT

Toppbild: Cyrus Amini MIKA:s/Anders Wiklund/TT

Jahaja, där ser man, det är alltså broccoli cut som gäller nu. Och beard oil, eftersom skägget inte bara förtjänar, utan kräver, en egen dag på spa. 

Det var längesedan, ack så längesedan, det räckte med tvål och rakhyvel (och möjligen en skvätt Aqua Vera) för att kallas välvårdad. De nya manliga skönhetstrenderna exploderar varje vecka som konfettikanoner på en grabbkväll.

Barnen är huvudsaklig målgrupp, de unga pojkarna på Tiktok som är extra mottagliga för reklaminducerade komplex, men den ”Man, 30+” som inte försöker konsumera sig snygg sorteras strax bort i dejtingappsracet. Ansiktsmasker, ögonkrämer, hårprodukter – försäljningen av manliga skönhetsprodukter ökade med 70 procent globalt mellan 2012 och 2022. Enligt Statista förväntades marknaden, åtminstone innan Donald Trump började lattja med tullar, generera 673,7 miljarder dollar i intäkter 2025 och ha en årlig tillväxttakt på 3,35 procent fram till 2029. 

Är det månne tack vare feminismen? Är det rättvisa att alla numera måste svettas framför spegeln? Det är väl det. Man måste se på skönhetshetsen som en ny sorts frihet för män. Att ta hand om sig själv är inte längre ett tecken på svaghet. Det är självrespekt.

När Zlatan lanserade sin parfym för tiotalet år sedan var det coolt – han är ju Zlatan.  Men för alla som inte är Zlatan finns en osäkerhet som skaver. Det är okej att bry sig om sitt utseende, det uppmuntras rent av, men det får inte vara för mycket, då tas man för gay.

Kalle på IT-avdelningen kan inte obemärkt dyka upp med highlighter på kindbenen och en 35-åring bör sällan låta håret på toppen växa ut till studsiga lockar och raka sidorna korta – som en broccolibukett – eftersom den vuxne herren då ser ut som en grönsak.

Det måste finnas gränser. Och gränserna flyttas uppåt i åldrarna. ”Man, 40+” har inte mycket tid att fundera, medan ”Man, 50+” börjat ge upp såvida han inte är nyskild, medan  ”Man 60+” aldrig någonsin skulle köpa en ny produkt eller börja en daglig hudvårdsrutin. Även om botox är den nya borrmaskinen för många män passar det inte alla.

Men alla har en klassiker till hands. Nästrimmern. Inte glamorös, inte Instagram-vänlig, men mitt i denna kapitalistiska och politiska revolution står nästrimmern som en bastion av manlig stolthet. Praktisk, jordnära, tidlös, oerhört manlig – grooming utan fluff, endast funktion.

Med nästrimmer framför spegeln känner vi oss zen. Feng Shui för själen. En man som rår om sig själv, andas, tar hand om sig, som gör sig fin för världen. Finns från 199 kronor till 2999.

Jahaja, där ser man, det är alltså broccoli cut som gäller nu. Och beard oil, eftersom skägget inte bara förtjänar, utan kräver, en egen dag på spa.

Det var längesedan, ack så längesedan, det räckte med tvål och rakhyvel (och möjligen en skvätt Aqua Vera) för att kallas välvårdad. De nya manliga skönhetstrenderna exploderar varje vecka som konfettikanoner på en grabbkväll.

Barnen är huvudsaklig målgrupp, de unga pojkarna på Tiktok som är extra mottagliga för reklaminducerade komplex, men den ”Man, 30+” som inte försöker konsumera sig snygg sorteras strax bort i dejtingappsracet. Ansiktsmasker, ögonkrämer, hårprodukter – försäljningen av manliga skönhetsprodukter ökade med 70 procent globalt mellan 2012 och 2022. Enligt Statista förväntades marknaden, åtminstone innan Donald Trump började lattja med tullar, generera 673,7 miljarder dollar i intäkter 2025 och ha en årlig tillväxttakt på 3,35 procent fram till 2029.

Är det månne tack vare feminismen? Är det rättvisa att alla numera måste svettas framför spegeln? Det är väl det. Man måste se på skönhetshetsen som en ny sorts frihet för män. Att ta hand om sig själv är inte längre ett tecken på svaghet. Det är självrespekt.

När Zlatan lanserade sin parfym för tiotalet år sedan var det coolt – han är ju Zlatan. Men för alla som inte är Zlatan finns en osäkerhet som skaver. Det är okej att bry sig om sitt utseende, det uppmuntras rent av, men det får inte vara för mycket, då tas man för gay.

Kalle på IT-avdelningen kan inte obemärkt dyka upp med highlighter på kindbenen och en 35-åring bör sällan låta håret på toppen växa ut till studsiga lockar och raka sidorna korta – som en broccolibukett – eftersom den vuxne herren då ser ut som en grönsak.

Det måste finnas gränser. Och gränserna flyttas uppåt i åldrarna. ”Man, 40+” har inte mycket tid att fundera, medan ”Man, 50+” börjat ge upp såvida han inte är nyskild, medan  ”Man 60+” aldrig någonsin skulle köpa en ny produkt eller börja en daglig hudvårdsrutin. Även om botox är den nya borrmaskinen för många män passar det inte alla.

Men alla har en klassiker till hands. Nästrimmern. Inte glamorös, inte Instagram-vänlig, men mitt i denna kapitalistiska och politiska revolution står nästrimmern som en bastion av manlig stolthet. Praktisk, jordnära, tidlös, oerhört manlig – grooming utan fluff, endast funktion.

Med nästrimmer framför spegeln känner vi oss zen. Feng Shui för själen. En man som rår om sig själv, andas, tar hand om sig, som gör sig fin för världen. Finns från 199 kronor till 2999.

Text:

Toppbild: Cyrus Amini MIKA:s/Anders Wiklund/TT