Det lär ändå sluta med konkurs för Northvolt

Hoppet om rekonstruktion är en fåfäng dröm.

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

Att följa batteritillverkaren Northvolts kamp för överlevnad det senaste halvåret har varit som att studera en bilkrasch inspelad med höghastighetskamera, men uppspelad i ultra rapid. Produktionsproblem, storkunder som hoppat av, arbetsplatsolyckor, mystiska dödsfall, skulder hos kronofogden, krisplaner, fabriksprojekt som lagts i malpåse, uppsägningar, likviditetsbrist, konkurs i ett dotterbolag … vad har vi glömt?

Dagens besked om att vd Peter Carlsson avgår och att bolaget har ansökt om rekonstruktion i USA kan därför bara förvåna någon som just återvänt från Antarktis eller yttre rymden. Så vad händer nu? Grundtipset måste dessvärre bli att Northvolt inte klarar av att genomföra en rekonstruktion enligt kapitel 11 i den amerikanska obeståndslagstiftningen, utan att det ändå slutar med konkurs. Varför det? Flygbolaget SAS avslutade ju en Chapter 11-rekonstruktion framgångsrikt så sent som i somras.

Jo, men skillnaden är enorm. SAS har nämligen något som Northvolt saknar; intäkter och en bärkraftig affärsidé. Flygbolaget transporterade nära 24 miljoner passagerare förra året och hade intäkter på 42 miljarder. Problemen var finansiella; en usel balansräkning efter förlusterna under pandemin med gigantiska lån och kostsamma åtaganden för flygplansflottan.

Northvolt, å andra sidan, har knappt några intäkter. Bolagets fabrik i Skellefteå skulle ha nått full produktion 2023, men producerar fortfarande bara någon enstaka procent av maxkapaciteten. Den tilltänkta storkunden BMW sade upp en order värd 22 miljarder kronor i somras till följd av uteblivna leveranser. Även delägarna Volkswagen/Scania har varit tvungna att se sig om efter andra leverantörer.  

För att en amerikansk domstol ska gå med på en rekonstruktion krävs att Northvolt kan göra troligt att bolaget är livskraftigt. Men hur ska man kunna visa det när det inte finns några produkter att sälja? Peter Carlsson har kämpat dag och natt sedan 2021 för att få igång fabriken utan att lyckas. Vad talar för att styrelsen hittar en ny vd som klarar biffen inom loppet av några månader? Å justdeja, marknaden för elbilar i Europa har klappat ihop. Så även om batteriproduktionen mirakulöst skulle komma igång, är det inte säkert att det finns någon efterfrågan.

Någon sa att det ser mörkt ut för Northvolt. Det är nog närmast en eufemism.

Text:

Toppbild: TT