
Fuck Generation Greta – kidsen längtar till folkhemmet
Sveriges ungdomar bryr sig varken om klimatet eller jämställdheten. Den mest konservativa generationen sedan Hedenhös vill tillbaka till 1950-talet.
Toppbild: TT / Wikicommons
Ungdomsbarometerns nya generationsrapport slår fast det många länge har misstänkt: Generation Greta, är en myt - och var det redan från början. Greta Thunberg och de andra klimatstrejkarna utgjorde en högljudd mikrominoritet som passade i en medial berättelse om klimatomställning och en ny grön våg. Enligt Ungdomsbarometern betraktar sig bara drygt var tionde svensk mellan 15 och 24 år som miljövän.
Under flera år har antropologen och konsumtionsforskaren Katarina Graffman påpekat att dagens unga svenskar snarare är ”generation Bianca”. Wahlgrenklanens liv i lyx, flärd, skönhet och rikedom är det som ungdomen eftersträvar. Dessutom är de unga allt mer ”gammeldags” i sina värderingar. De tycks faktiskt vara den mest konservativa generationen sedan Hedenhös och kommer att kasta oss tillbaka till 1950-talets gyllene folkhem.
Generationsrapporten baseras på intervjuer med 17 000 ungdomar i åldersspannet 15-24 och visar tydligt att ungsvenskarna inte är några politiska idealister, tvärtom är de småborgerliga och konservativa. De vill säkra privatekonomin, gärna driva eget företag och längtar efter att leva äktenskap (90 procent säger att de vill leva med en partner resten av livet) och enligt traditionella könsroller. Dessutom förväntas pojkarna numera vara den som betala för dejten och som friar. ”Fuckboy”-beteenden och polyamori är ute och över huvud taget minskar de ungas intresse för fest och lösa sexuella förbindelser.
Allt färre av de unga uppfattar sig som toleranta och öppna, i stället identifierar de sig som traditionalister. Tradwifes och en fortsatt växande SD-väljarskara är att vänta, och inte ens var femte ung svensk kallar sig längre feminist.
Rapporten stärker mina egna anekdotiska erfarenheter. Nyligen fick jag möjligheten att undervisa gymnasister på en skola i Västerås. I en kurs i kommunikation fick eleverna analysera Greta Thunbergs tal. De genomskådade henne direkt och gjorde sig lustiga över hennes emotionella överspel. Och när jag sedan lät dem studera SVT-programmet Första dejten blev det tydligt att sexuellt lösaktiga män, som dessutom inte betalade för dejten, var det minst attraktiva som både flickor och pojkar kunde tänka sig.
Och i en kurs i psykologi fanns en tydlig skepsis kring flytande könsidentiteter och Freuds sexualparanoia. Samtidigt som man hade ett tydligt öga för det normavvikande, var det knappas något som värderades. Generationsrapporten visar att andelen flickor som vill uppfattas som kvinnliga har stigit från 23 till 41 procent på tio år och det blev tydligt bland eleverna att de feminina attributen inte bara var eftersträvansvärda utan också de mest hälsosamma. Alltså: bort med palestinasjalar och näsringar. Framtiden stavas högklackat och fillers.
Ungdomsbarometerns nya generationsrapport slår fast det många länge har misstänkt: Generation Greta, är en myt – och var det redan från början. Greta Thunberg och de andra klimatstrejkarna utgjorde en högljudd mikrominoritet som passade i en medial berättelse om klimatomställning och en ny grön våg. Enligt Ungdomsbarometern betraktar sig bara drygt var tionde svensk mellan 15 och 24 år som miljövän.
Under flera år har antropologen och konsumtionsforskaren Katarina Graffman påpekat att dagens unga svenskar snarare är ”generation Bianca”. Wahlgrenklanens liv i lyx, flärd, skönhet och rikedom är det som ungdomen eftersträvar. Dessutom är de unga allt mer ”gammeldags” i sina värderingar. De tycks faktiskt vara den mest konservativa generationen sedan Hedenhös och kommer att kasta oss tillbaka till 1950-talets gyllene folkhem.
Generationsrapporten baseras på intervjuer med 17 000 ungdomar i åldersspannet 15-24 och visar tydligt att ungsvenskarna inte är några politiska idealister, tvärtom är de småborgerliga och konservativa. De vill säkra privatekonomin, gärna driva eget företag och längtar efter att leva äktenskap (90 procent säger att de vill leva med en partner resten av livet) och enligt traditionella könsroller. Dessutom förväntas pojkarna numera vara den som betala för dejten och som friar. ”Fuckboy”-beteenden och polyamori är ute och över huvud taget minskar de ungas intresse för fest och lösa sexuella förbindelser.
Allt färre av de unga uppfattar sig som toleranta och öppna, i stället identifierar de sig som traditionalister. Tradwifes och en fortsatt växande SD-väljarskara är att vänta, och inte ens var femte ung svensk kallar sig längre feminist.
Rapporten stärker mina egna anekdotiska erfarenheter. Nyligen fick jag möjligheten att undervisa gymnasister på en skola i Västerås. I en kurs i kommunikation fick eleverna analysera Greta Thunbergs tal. De genomskådade henne direkt och gjorde sig lustiga över hennes emotionella överspel. Och när jag sedan lät dem studera SVT-programmet Första dejten blev det tydligt att sexuellt lösaktiga män, som dessutom inte betalade för dejten, var det minst attraktiva som både flickor och pojkar kunde tänka sig.
Och i en kurs i psykologi fanns en tydlig skepsis kring flytande könsidentiteter och Freuds sexualparanoia. Samtidigt som man hade ett tydligt öga för det normavvikande, var det knappas något som värderades. Generationsrapporten visar att andelen flickor som vill uppfattas som kvinnliga har stigit från 23 till 41 procent på tio år och det blev tydligt bland eleverna att de feminina attributen inte bara var eftersträvansvärda utan också de mest hälsosamma. Alltså: bort med palestinasjalar och näsringar. Framtiden stavas högklackat och fillers.