Därför vill Elon Musk köpa Tiktok

Ett medieägande diktatorerna avundas.

Text:

Toppbild: Alex Brandon/AP

Toppbild: Alex Brandon/AP

“You are the media now” twittrade plattformen X ägare Elon Musk efter den amerikanska valrörelsen. Trumps storseger sågs som bevis på att gammelmedia som New York Times och CNN inte längre styrde det offentliga samtalet, det gjorde numera medborgarna själva. Orden fick snabbt fäste bland högern. X är därefter fullt av inlägg om att traditionella medier är döda och att sanningen har segrat. Många avslutas med orden “You are the media now”.

Att det inte längre bara är gammelmedia som sätter dagordningen i samhällsdebatten råder det ingen tvekan om. TikTok, Instagram och individuella röster på Substack har ökat i popularitet. Förra årets amerikanska val har också kallats podcast-valet sedan poddaren Joe Rogan, med sitt tre timmar långa samtal med Donald Trump, fick över 50 miljoner lyssnare på Youtube. Miljontals har även lyssnat via Spotify. 

Elon Musk talar om en demokratisering av medierna. Men av alla medborgare som får komma till tals är det en som får större genomslag än andra: Elon Musk själv. När han twittrar om tysk politik eller gör inlägg om den brittiska groomingskandalen handlar det politiska samtalet om just det.  Det beror förstås dels på att Elon Musk är Elon Musk, men också på att han har en framskjuten plats i allas twitterflöden. 

Tidigare i veckan skrev Bloomberg att Elon Musk överväger att köpa amerikanska Tiktok. Det skulle göra hans genomslag ännu större. X har över 100 miljoner användare i USA, Tiktok över 150 miljoner. Med kontroll över båda plattformarna skulle Musk ha direktkontakt med över hälften av alla amerikaner varje dag. Om sociala medier fortsätter att ta mark är det ett  medieägande som vilken diktator som helst skulle se på med avund.

Text:

Toppbild: Alex Brandon/AP