
Riskfylld affär när Schibsted köper TV4
Hård konkurrens om innehåll och dykande annonsmarknad är varningssignaler, skriver Lotta Dinkelspiel i en analys.
Efter drygt sex år säljer Telia TV4 till det norska mediebolaget Schibsted. Därmed har ytterligare en fusion mellan telekom- och mediebolag gått i stå.
Sådana samgåenden började diskuteras strax efter millennieskiftet och blev en internationell trend ett drygt decennium senare. Tanken var att den som ägde kabeln till hushållen också borde fylla kabeln med innehåll. Telebolagen kunde då ta extra betalt för sina tjänster och dessutom blev attraktivt innehåll en konkurrensfördel.
Men det har sällan blivit så bra i verkligheten som det lät på pappret. Den internationellt sett mest uppmärksammade affären är amerikanska AT&T:s köp av filmbolaget Time Warner 2018. Mindre än fyra år efter förvärvet knoppades stora delar av Time Warner av till en förlust av nästan 500 miljarder kronor. New York Times beskrev det som världshistoriens sämsta företagsaffär. Riktigt så illa blir det inte för Telia. TV4 köptes 2018 för 9,7 miljarder kronor plus en tilläggsköpeskilling. Nu säljs bolaget för 6,5 miljarder.
Telias förvärv var en följd av att man letade tillväxt efter att ha sålt av de snabbväxande verksamheterna i korrupta sovjetstater. Samgåendet blev nästan omgående en kamp mellan olika företagskulturer och ledde till inre motstridigheter. På Telia tyckte man att det var hett med tv. På TV4 såg man mest på Telia som en kassakista.
“Det är som att hälla raketbränsle rakt ner i tanken på vår existerande strategi”, sa Casten Almqvist, dåvarande vd:n för TV4.
När affären väl godkändes av konkurrensmyndigheterna hade Telia Companys vd Johan Dennelind redan lämnat och den tillträdande Allison Kirkby var tydlig med att media och telekom “är en riskfylld väg att gå”. TV4 har stått på säljlistan mer eller mindre sedan bolaget köptes.
För Schibsteds del är det ett andra försök att ge sig in i tv-branschen på kort tid. I slutet av 2023 köpte Schibsted 10,1 procent av aktierna i Viaplay för 360 miljoner kronor och blev bolagets näst största ägare. Strax efteråt visade det sig att Viaplay betalat enorma överpriser på allt ifrån sporträttigheter till internationell film, Viaplay tvingades ta in stora summor pengar och aktien tappade nästan hela sitt värde. Schibsted förlorade 360 miljoner kronor på mindre än ett år.
Nu gör man alltså ett nytt försök att ge sig in i tv-branschen. Det är inte enkelt. Annonsmarknaden för tv, som höll i sig klart längre än den för dagstidningar, har fallit kraftigt på senare år. Framöver blir det viktigt att kunna ta betalt för innehållet och då slåss TV4 mot drakar som Netflix, HBO, Disney och Amazon. Och så Youtube förstås, och TikTok, som stjäl allt mer av ungdomarnas tid. Frågan är om Solsidan och “Masked Singer” står sig där.
Efter drygt sex år säljer Telia TV4 till det norska mediebolaget Schibsted. Därmed har ytterligare en fusion mellan telekom- och mediebolag gått i stå.
Sådana samgåenden började diskuteras strax efter millennieskiftet och blev en internationell trend ett drygt decennium senare. Tanken var att den som ägde kabeln till hushållen också borde fylla kabeln med innehåll. Telebolagen kunde då ta extra betalt för sina tjänster och dessutom blev attraktivt innehåll en konkurrensfördel.
Men det har sällan blivit så bra i verkligheten som det lät på pappret. Den internationellt sett mest uppmärksammade affären är amerikanska AT&T:s köp av filmbolaget Time Warner 2018. Mindre än fyra år efter förvärvet knoppades stora delar av Time Warner av till en förlust av nästan 500 miljarder kronor. New York Times beskrev det som världshistoriens sämsta företagsaffär. Riktigt så illa blir det inte för Telia. TV4 köptes 2018 för 9,7 miljarder kronor plus en tilläggsköpeskilling. Nu säljs bolaget för 6,5 miljarder.
Telias förvärv var en följd av att man letade tillväxt efter att ha sålt av de snabbväxande verksamheterna i korrupta sovjetstater. Samgåendet blev nästan omgående en kamp mellan olika företagskulturer och ledde till inre motstridigheter. På Telia tyckte man att det var hett med tv. På TV4 såg man mest på Telia som en kassakista.
“Det är som att hälla raketbränsle rakt ner i tanken på vår existerande strategi”, sa Casten Almqvist, dåvarande vd:n för TV4.
När affären väl godkändes av konkurrensmyndigheterna hade Telia Companys vd Johan Dennelind redan lämnat och den tillträdande Allison Kirkby var tydlig med att media och telekom “är en riskfylld väg att gå”. TV4 har stått på säljlistan mer eller mindre sedan bolaget köptes.
För Schibsteds del är det ett andra försök att ge sig in i tv-branschen på kort tid. I slutet av 2023 köpte Schibsted 10,1 procent av aktierna i Viaplay för 360 miljoner kronor och blev bolagets näst största ägare. Strax efteråt visade det sig att Viaplay betalat enorma överpriser på allt ifrån sporträttigheter till internationell film, Viaplay tvingades ta in stora summor pengar och aktien tappade nästan hela sitt värde. Schibsted förlorade 360 miljoner kronor på mindre än ett år.
Nu gör man alltså ett nytt försök att ge sig in i tv-branschen. Det är inte enkelt. Annonsmarknaden för tv, som höll i sig klart längre än den för dagstidningar, har fallit kraftigt på senare år. Framöver blir det viktigt att kunna ta betalt för innehållet och då slåss TV4 mot drakar som Netflix, HBO, Disney och Amazon. Och så Youtube förstås, och TikTok, som stjäl allt mer av ungdomarnas tid. Frågan är om Solsidan och “Masked Singer” står sig där.