Till sist hände det – papperstidningen är död
Först kastades den legendariska enkäten ut. Nu ska hela Aftonbladets papperstidning gå i graven, snart följd av sin nemesis Expressen, skriver Fredrik Virtanen.
Toppbild: Montage
Efter nyår inleddes en stafett av tårar bland Aftonbladetboomers på Facebook. Ryktet började sprida sig att den legendariska Vi5:an lagt fötterna i vädret. Alltså enkäten på sista sidan där folket, i sin vishet, kommer till tals ihop med en ”Vi5-kändis”. VA? Är det sant? Kan inte vara möjligt när tidningen ännu lever! Väl? Vet nån säkert?
Att ingen ens i den 933 murvelman starka FB-gruppen Järngänget som jobbade på Bladet vid Globen längre köper en papperstidning sätter nästa dråpslag i ett förklarande ljus. Nu ska nämligen papperstidningen läggas ner, berättade Siv Juvik, vd för förlustbolaget Schibsted, som ska skära bort 350 heltidstjänster, i Dagens Media i förrgår.
Att pappret var döende hörde vi som jobbade där redan några år efter att Aftonbladet Kultur 1994 blev först ut på internet i Mediesverige. ”Högst fem år till-mantrat” upprepades årligen, men det visade sig att den där uppfinningen papperstidning inte var så tokig ändå. Trots att lösnumret ansetts dött har det kvartal efter kvartal – bortåt hundra kvartal efter det först beräknade dödsögonblicket – stått för koncernens vinster. Än i dag, säger Juvik, är print ”mycket mer lönsamt än det digitala”.
Men det gäller snart bara och i bästa fall Schibsteds morgontidningar Svenska Dagbladet och norska Aftenposten, som inte har behandlat sina pappersversioner lika styvmoderligt som Aftonbladet. Med en annan strategi än den på 00-talet – då Aftonbladet gått om Expressen och chefredaktör Anders Gerdin plöjde ner hundratals miljoner i en misslyckad tv-satsning, och på 10-talet då chefredaktör Jan Helin regelbundet ylade ”online first!” på redaktionen – hade möjligen upplagan idag inte varit sisådär 15 000 ex i riket och sjunkande. Och när Aftonbladet lägger ner försvinner även Expressens papperstidning eftersom man slutar dela kostnader för distribution.
Att 2025 blir året då en tidningsepok går i graven får, tills ett mirakel sker, anses obestridligt efter nedläggningen av trotjänaren Vi5. Enkäten var älskad av chefer och hatad av reportrar – särskilt av oss som jobbade natt och en halvtimme före deadline klockan 03.15 fick stressa ner till Centralstationen och rota fram fyra vanliga människor samt väcka en sur kändis, eftersom en nattchef just upptäckt att dagredaktionen, återigen, ”glömt” Vi5:an.
Staffan Heimerson, redaktionschef redan på 70-talet då upplagan var över 500 000 ex och således medlem i den tjusiga Halvmiljonersklubben, kallade Vi5-enkäten för ”dagens bästa uppdrag”.
Den legendariske murveln står fast vid denna åsikt.
– Det är grundjournalistik att fråga läsaren om hans åsikt i en aktuell, lätt moralisk fråga. Samt teckna ner namn, yrke, ålder och hemort. God övning!
89-åringen kommenterar också papperstidningens hädanfärd, utan sentimentalitet:
– Runstenarna hade sin tid, pappret sin. Ingen kommer att sakna en förtryckt icke-aktuell tidning som varje dag snaskade i nya sjukdomar och skrämde livet i läsaren.
Heimerson befinner sig i Tyskland och bevakar valrörelsen. Där brinner faktiskt ännu en lägereld av den typ som för länge, länge sedan var Aftonbladets och Expressens eldkastande ettor och löpsedlar vid varenda kiosk och mataffär i hela Sverige, i form av tidningen BILD.
– Världens mest folkliga tidning som i en enda gapig rubrik träffsäkert säger vad Tyskland tycker just nu.
Kanske var det inte bättre förr.