Trafikverket, triumftåget och 30 minuter

Text:

Klockan 19.51 på torsdagskvällen hände det - ett lyckligt ögonblick inträffade för regeringen Kristersson.

I SVT:s 30 minuter sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, citat:"Först efter 2022 har anslagen för att underhålla järnvägen hamnat på en tillräcklig nivå".

Det är okänt om regeringen lade märke till PR-triumfen.

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) har tidigare sagt att svensk järnväg är "ett ruckel", underförstått misskött av S-MP-regeringar i åtta år. En variant av "de -sa-att-vi-kom-till-ett-dukat-bord-men-allt-var-ju-uppätet".

Saker är sällan så enkla som de ser ut, särskilt inte om man måste vara elektroingenjör för att förstå dem. Beskrivningen "ruckel" ville generaldirektören inte riktigt gå med på. Tågen rullar ju faktiskt. Det händer att de kommer fram i tid. Folk reser flitigt med dem, vilket förklarar varför flygandet har halverats på mindre än ett decennium. Kanske, men det sa inte generaldirektören något om, tyder denna omläggning av resandet på viss framgång för Miljöpartiets opinionsbildning?

I själva verket är de svenska tågens största bekymmer deras succé. Om tågen vore färre skulle de oftare komma fram i tid. Då skulle Trafikverket ha en sportslig chans att byta ut växlar och räls. De kommer inte åt att göra det när det är en massa tåg i vägen hela tiden.

Tittarens slutsats av 30 minuter var alltså att järnvägen kommer att bli finfin mycket snabbare om vi använder den mindre de närmaste 7-10 åren, samtidigt som det kostar skattebetalarna 210 miljarder kronor att drifta och underhålla (fram till 2037).

För att uppmuntra denna avhållsamhet har Trafikverket bestämt sig för att renovera banorna under påskhelgen, med följden att resorna kan ta dubbelt så lång tid. Simsalabim. Ett träffsäkert sätt att få påskfirarna att ta kvasten i stället.

Den synen kan de gott ha, oppositionen, regeringen och Trafikverket. I den ordningen.

Klockan 19.51 på torsdagskvällen hände det – ett lyckligt ögonblick inträffade för regeringen Kristersson.

I SVT:s 30 minuter sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, citat:”Först efter 2022 har anslagen för att underhålla järnvägen hamnat på en tillräcklig nivå”.

Det är okänt om regeringen lade märke till PR-triumfen.

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) har tidigare sagt att svensk järnväg är ”ett ruckel”, underförstått misskött av S-MP-regeringar i åtta år. En variant av ”de -sa-att-vi-kom-till-ett-dukat-bord-men-allt-var-ju-uppätet”.

Saker är sällan så enkla som de ser ut, särskilt inte om man måste vara elektroingenjör för att förstå dem. Beskrivningen ”ruckel” ville generaldirektören inte riktigt gå med på. Tågen rullar ju faktiskt. Det händer att de kommer fram i tid. Folk reser flitigt med dem, vilket förklarar varför flygandet har halverats på mindre än ett decennium. Kanske, men det sa inte generaldirektören något om, tyder denna omläggning av resandet på viss framgång för Miljöpartiets opinionsbildning?

I själva verket är de svenska tågens största bekymmer deras succé. Om tågen vore färre skulle de oftare komma fram i tid. Då skulle Trafikverket ha en sportslig chans att byta ut växlar och räls. De kommer inte åt att göra det när det är en massa tåg i vägen hela tiden.

Tittarens slutsats av 30 minuter var alltså att järnvägen kommer att bli finfin mycket snabbare om vi använder den mindre de närmaste 7-10 åren, samtidigt som det kostar skattebetalarna 210 miljarder kronor att drifta och underhålla (fram till 2037).

För att uppmuntra denna avhållsamhet har Trafikverket bestämt sig för att renovera banorna under påskhelgen, med följden att resorna kan ta dubbelt så lång tid. Simsalabim. Ett träffsäkert sätt att få påskfirarna att ta kvasten i stället.

Den synen kan de gott ha, oppositionen, regeringen och Trafikverket. I den ordningen.

Text: