Vinodlare i USA i panik – exporten kan störta

En bojkott 1995 sänkte den franska vinförsäljningen i Sverige med 40 procent. Nu befaras något liknande, skriver Elke Jung, vinexpert och sommelier.

Text:

Toppbild: Hasse Holmberg/TT

Toppbild: Hasse Holmberg/TT

Effekten av en förändrad amerikansk utrikespolitik är tydlig i Sverige. Tre av tio svenskar väljer bort amerikanska varor i protest, enligt opinionsinstitutet Verian. Fyra av tio överväger att göra det.

För vinkonsumenter återstår det att se hur stark kopplingen är till ett specifikt varumärke eller hur stark törst man har efter ett unikt vin. Att bojkotten av amerikanska produkter påverkar vinförsäljningen på Systembolaget är ett faktum.

Redan i februari pausade USA:s femte största vinföretag, Delicato Family Vineyards, all europeisk marknadsföring. Enligt Wilhelm Schultz, produktchef på vinimportören Enjoy Wine and Spirits, har de negativa kommentarerna på sociala medier nått nivåer som aldrig tidigare skådats.

Företaget representerar ett av Systembolagets mest populära röda boxviner, Gnarly Head Old Vine Zinfandel från Kalifornien. Schultz menar att det ännu är för tidigt att dra några slutsatser hur och i vilken omfattning bojkotten påverkar försäljningen.

För konsumenten är det enkelt att byta ut ett vin mot ett annat. Bland boxvinerna är konkurrensen knivskarp och skillnaden i smak hårfin. Pris har vanligtvis företräde framför andra värden. Ett bra exempel är just vin av druvan zinfandel som heter primitivo i södra Italien.

Den stora bojkotten 1995 när Frankrike genomförde kärnvapentester vid Mururoaatollen resulterade i att försäljningen av franska viner på Systembolaget sjönk med 40 procent. Spanien intog snabbt toppositionen av vinförsäljningen i Sverige, sett till volym. Förvånande var att försäljningen av franska parfymer och champagne inte påverkades alls.

Vissa viner är så unika att de saknar motsvarighet och är svåra att ersätta. Jag tänker på Russian River Estate Vineyard Pinot Noir 2022 från DuMol. Producenten håller till i svala Sonoma County i Kalifornien där vindar från Stilla Havet skapar förutsättningar som påminner om de europeiska. Här vinifieras chardonnay och pinot noir av skickliga vinmakare. Många exklusiva Bourgogne-viner framstår genast som mindre köpvärda i jämförelse. Till priset av en enda flaska Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos Saint-Jacques 2000 från Domaine Armand Rousseau köper jag 14 flaskor av ovan nämnda vin från DuMol

I USA:s mest kända vinappellation är vinodlarna oroliga. Napa Valley ligger norr om San Francisco i Kalifornien och här är det röda viner av druvan cabernet sauvignon som är berömda. I sammanhanget är den till ytan lilla platsen landets viktigaste vinområde och bidrar årligen med 50 miljarder dollar – motsvarande cirka 530 miljarder svenska kronor – till den amerikanska ekonomin.

Stilen på Napas cabernetviner är svårkopierad. Många av dem har ikonstatus. Säg den vinälskare som inte får en drömsk blick när namn som Harlan Estate, Screaming Eagle, Opus One och Shafer Vineyards nämns. Och den entusiast finns inte (förmodligen) som väljer bort Screaming Eagle 2019 för 49 999 svenska kronor bara för att en bojkott pågår. En person som investerar sådana summor drivs av ett passionerat vinintresse. Alternativt köps vinet som en investering. Skulle personen ändå vilja söka bland alternativen är tipset att lyfta blicken mot Australien och Penfolds Bin 707, Bin 389 och Bin 180.

Elke Jung är dryckesjournalist, sommelier och grundare av vinbanken.se.

Effekten av en förändrad amerikansk utrikespolitik är tydlig i Sverige. Tre av tio svenskar väljer bort amerikanska varor i protest, enligt opinionsinstitutet Verian. Fyra av tio överväger att göra det.

För vinkonsumenter återstår det att se hur stark kopplingen är till ett specifikt varumärke eller hur stark törst man har efter ett unikt vin. Att bojkotten av amerikanska produkter påverkar vinförsäljningen på Systembolaget är ett faktum.

Redan i februari pausade USA:s femte största vinföretag, Delicato Family Vineyards, all europeisk marknadsföring. Enligt Wilhelm Schultz, produktchef på vinimportören Enjoy Wine and Spirits, har de negativa kommentarerna på sociala medier nått nivåer som aldrig tidigare skådats.

Företaget representerar ett av Systembolagets mest populära röda boxviner, Gnarly Head Old Vine Zinfandel från Kalifornien. Schultz menar att det ännu är för tidigt att dra några slutsatser hur och i vilken omfattning bojkotten påverkar försäljningen.

För konsumenten är det enkelt att byta ut ett vin mot ett annat. Bland boxvinerna är konkurrensen knivskarp och skillnaden i smak hårfin. Pris har vanligtvis företräde framför andra värden. Ett bra exempel är just vin av druvan zinfandel som heter primitivo i södra Italien.

Den stora bojkotten 1995 när Frankrike genomförde kärnvapentester vid Mururoaatollen resulterade i att försäljningen av franska viner på Systembolaget sjönk med 40 procent. Spanien intog snabbt toppositionen av vinförsäljningen i Sverige, sett till volym. Förvånande var att försäljningen av franska parfymer och champagne inte påverkades alls.

Vissa viner är så unika att de saknar motsvarighet och är svåra att ersätta. Jag tänker på Russian River Estate Vineyard Pinot Noir 2022 från DuMol. Producenten håller till i svala Sonoma County i Kalifornien där vindar från Stilla Havet skapar förutsättningar som påminner om de europeiska. Här vinifieras chardonnay och pinot noir av skickliga vinmakare. Många exklusiva Bourgogne-viner framstår genast som mindre köpvärda i jämförelse. Till priset av en enda flaska Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos Saint-Jacques 2000 från Domaine Armand Rousseau köper jag 14 flaskor av ovan nämnda vin från DuMol

I USA:s mest kända vinappellation är vinodlarna oroliga. Napa Valley ligger norr om San Francisco i Kalifornien och här är det röda viner av druvan cabernet sauvignon som är berömda. I sammanhanget är den till ytan lilla platsen landets viktigaste vinområde och bidrar årligen med 50 miljarder dollar – motsvarande cirka 530 miljarder svenska kronor – till den amerikanska ekonomin.

Stilen på Napas cabernetviner är svårkopierad. Många av dem har ikonstatus. Säg den vinälskare som inte får en drömsk blick när namn som Harlan Estate, Screaming Eagle, Opus One och Shafer Vineyards nämns. Och den entusiast finns inte (förmodligen) som väljer bort Screaming Eagle 2019 för 49 999 svenska kronor bara för att en bojkott pågår. En person som investerar sådana summor drivs av ett passionerat vinintresse. Alternativt köps vinet som en investering. Skulle personen ändå vilja söka bland alternativen är tipset att lyfta blicken mot Australien och Penfolds Bin 707, Bin 389 och Bin 180.

Elke Jung är dryckesjournalist, sommelier och grundare av vinbanken.se.

Text:

Toppbild: Hasse Holmberg/TT