Jakten på soffliggarna 3 september 2010 Inrikes På upploppet handlar röstjakten om att mobilisera röstskolkarna. Var finns de – och vem får dem på benen?
Vissa utmaningar kräver ett lån I samarbete med Lånero.se Det kan vara ett svårt beslut, men om du har svårt att betala dina räkningar kan det vara det bästa alternativet för dig. Det finns…
Hur skiljer sig spelvanor mellan kvinnor och män? I samarbete med Onlinepoker.se Sedan den 1 januari 2019 har det hänt mycket på den svenska spelmarknaden. Staten har öppnat upp för att svenska, såväl som internationella aktörer, ska…
Socialdemokraterna 2 juli 2010 Veckans Fokus Ibrahim Baylan Partisekreterare (s), 38 år, Huddinge – Jag ska leda organisationen, som är en viktig del av vår strategi. Rusta upp och peppa rörelsen. Sedan…
Miljöpartiet 2 juli 2010 Veckans Fokus Magnus Johansson Sammankallande i arbetsutskottet (mp), 31, Eskilstuna – Jag är sammankallande i arbetsutskottet, som också är vår valgrupp. Jag sköter valrörelsen och har det övergripande…
Folkpartiet 2 juli 2010 Veckans Fokus Erik Ullenhag Partisekreterare (fp), 37, Roslagstull – Vi har ju ingen särskild valgeneral i vårt parti så vid sidan av mina vanliga arbetsuppgifter är det jag…
Kristdemokraterna 2 juli 2010 Veckans Fokus Henrik Ehrenberg Stabschef, 37, Johanneshov – Min roll är att ha fingrarna i alla syltburkar. Jag har varit med och tagit fram valplattform och kommunikationsplan och…
Vänsterpartiet 2 juli 2010 Veckans Fokus Jenny Lindahl Persson Informationschef (v), 37, Högdalen. – Jag är kampanjledare och informationschef. Jag ser till att allt valmaterial blir gjort, och hur det ska se…
Moderaterna 2 juli 2010 Veckans Fokus Gunilla Sjöberg Opinionsanalytiker (m), 49 år, Täby – Jag har två uppdrag. Dels är jag ansvarig för våra opinionsanalyser, dels leder jag fältorganisationen, alltså är chef…
Konsten att sälja politik 2 juli 2010 Veckans Fokus Dörrknackning och flygbladsutdelning i all ära. Men när strategerna utkämpar slaget om vilken verklighet som gäller är metoderna betydligt råare. Fokus kliver in på partikanslierna och förklarar hur kampanjerna bedrivs.
Tvekampen 24 juni 2010 Veckans Fokus Om valet avgjordes av förtroendet för Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin skulle regeringen kamma hem en jordskredsseger. Men är det så enkelt? Claes Lönegård reser med statsministerkandidaterna och reder ut vilken roll ledarnas person får i det här valet.
Fokus Redaktionen: I fablernas värld 24 juni 2010 Krönikor Reinfeldt är en räv, precis som Shakespeare. Mona Sahlin är mer svårbedömd, men det mesta tyder på igelkott.
»Björklunds smak är grotesk« 23 juni 2010 Tio frågor Politik och musik hänger ihop, enligt musikjournalisten och författaren Fredrik Strage.
Den tunga lasten 23 juni 2010 Inrikes Det gick bra i fyra år. Men nu är Carl Bildt åter ett inrikespolitiskt problem för de borgerliga.
Hemliga sällskap slopas 22 juni 2010 Inrikes Moderaternas mystiska kampanjfonder som Tornet och Värnet får stryka på foten i årets valrörelse.
Fokus Redaktionen: Därför kollapsar Sahlin 18 juni 2010 Krönikor Det är svårt att se hur Mona Sahlin ska vända utvecklingen för sig själv och partiet.