»Jag har bytt till BMW«
Bild: Scanpix
Är den svenska bilindustrin död?
– Nej, det tror jag inte. Volvo rullar och ännu vet ingen vad som händer med Saab. Jag tror inte att det är kört för Sverige, det finns know-how som borde gå att använda men för det krävs förstås både kompetens och pengar.
Kan Saab överleva?
– Saab har legat i respirator väldigt länge och det är svårt att sia om utgången. Jag är mest förvånad över att detta har kunnat fortgå under så pass lång tid. Nu hoppas jag att Victor Muller ställs mot väggen och tvingas förklara vad han egentligen har för avsikter.
Agerade ledningen oansvarigt när de ingav de Saabanställda hopp?
– Ja, och i min värld så är det faktiskt det allvarligaste misstaget. Jag hoppas verkligen att ledningen känner ansvar för de 3 000 Saab-anställda och deras familjer. Det är omoget hanterat och vissa bedömare hävdar att det hade varit bättre att försätta Saab i konkurs tidigare. Att förtvivlat klamra sig fast är kanske inte det bästa med tanke på att Saab inte har tjänat pengar på många, många år. Det går inte att försöka snacka sig igenom det här utan att ha konkreta planer.
Finns det någon aspekt av Saabaffären som du tycker är bortglömd?
– Det har varit märkligt tyst om det faktum att Saab tappar återförsäljare. Då spelar det ingen roll hur många bilar du tillverkar. Men Victor Muller är inte van vid branschen och jag tror helt enkelt inte att han insett att återförsäljarledet är minst lika viktigt som produktionen.
Varför går det mycket sämre för den svenska personbilstillverkningen än för lastvagnarna?
– Det är en helt annan konkurrenssituation för personbilar. På lastvagnssidan är det stor koncentration med ett fåtal stora aktörer som Volvo, Scania och MAN. Bilar är en konsumentprodukt där emotionella skäl spelar in, lastbilar är en industriell produkt och då gäller ett helt annat synsätt och marknadsföringstaktik.
Volvo Personvagnar verkar ha repat sig med sina kinesiska ägare. Vad har Volvo som Saab saknar?
– Volvo är betydligt större. Bilbranschen har enorma utvecklingskostnader och därför är det betydligt mer lönsamt att vara en stor aktör som kan slå ut dessa kostnader över ett större produktspann.
Du var ju med i ett konsortium för att köpa tillbaka Volvo till Sverige. Varför lyckades ni inte?
– Jag vet faktiskt inte. Vi hade ett alternativ men det var tydligen inte intressant. Jag fick känslan att de ville ha en affär med kineserna. Men det får du fråga Ford om.
Har svensk verkstadsindustri någon framtid?
– Det beror på om företagen hänger med i den internationella utvecklingen och lyckas locka till sig välutbildad arbetskraft. Sverige har tidigare varit bra på det här, trots att vi bara har haft 1–1,5 procent av personbilsmarknaden. Men det beror på att vi har haft egna, starka värden. För Volvo har det varit säkerhet, kvalitet och miljö. Nu finns en risk att dessa värden försvinner om inte Geely aktivt jobbar för att behålla dem. Min uppfattning är att dessa värden är oerhört viktiga för svenska biltillverkare, det är tack vare dem som kunden kan vara beredd att betala mer pengar för sin nya bil.
Vad kör du själv för bil?
– För tillfället kör jag BMW X5. Det är en bra produkt.
Så du har övergett Volvo för gott?
– Nej inte för gott, men jag tycker inte att Volvo har satsat tillräckligt på kvaliteten. Både jag och min familj har kört Volvo så det stänker om det, men för ett tag sedan började de få problem och då bytte jag till BMW. Det är alltid hälsosamt med lite konkurrens.
Detta har hänt
Slaget om Saab Automobile har flyttats till domstolarna. Bolaget hoppas blidka hovrätten och få igenom en rekonstruktion. Men facken Unionen och Ledarna vågade inte vänta längre, eftersom deras medlemmar varit utan lön i flera månader, och i måndags begärde de Saab i konkurs. Först efter konkursförhandlingen kan tingsrätten fatta beslut om Saab Automobile och dotterbolaget Saab Powertrain ska försättas i konkurs, vilket är en förutsättning för att den statliga lönegarantin kan börja gälla.