Sören Gyll, tidigare Volvo-vd
Bild: Scanpix
Har svensk bilindustri någon framtid?
– Det är en väldigt svår fråga. En konsumtion kommer ju att finnas i Sverige, men Sverige är ju en liten hemmamarknad. Jag förutsätter att både Saab och Volvo som ju till största delen exporterar till andra marknader måste fortsätta med det.
Hur lång tid kommer produktionen i Sverige att kunna fortsätta?
– Ingen aning. Det beror på management. Det kommer ju inte av sig självt, man måste ju jobba med det, som man alltid har gjort. Men frågan är ju svår att besvara. Men Sverige kommer att ha en industriell produktion, det tror jag absolut.
På vilket sätt kan ett byte av vd vända utvecklingen?
– Vad jag förstår är det Fredrik Arp som själv har sagt upp sig. Jag förstår honom, han har kämpat i motvind. Han hade marknaden mot sig, han har fått göra nedskärningar, han hade en svår sits. Låt oss vänta och se om det kan förändra något.
Spelar det någon roll att det inte är en svensk kvar på vd-posten?
– Det beror på personen, han är ju en kunnig bilman men han måste också förstå lite mer av Volvos specifika situation. Han måste förstå de värden och värderingar som Volvo är uppbyggt på, som omsorg om miljön och säkerhet. Det kanske är lättare för en svensk att förstå de sakerna, men det kan han ju sätta sig in i. Det här är ju ingen vetenskaplig grej.
Arbetar Volvo tillräckligt hårt med miljön?
– Jag tycker ju att man kunde trycka på den ytterligare. Det fanns en del satsningar på biofuels och det fanns också hybridteknologi i början på 90-talet. Jag uppfattar att man har satsat på ett miljödrivmedel som i dag inte ser ut att ha de bästa förutsättningarna. Men jobbar man med miljö måste man tänka på alla miljöaspekter. Inte bara motorn och hur mycket förbränning man har. Under min tid investerade vi ju i vattenbaserad lackeringsteknologi som ju skapade helt andra förutsättningar vad gäller miljöfrågorna.
Tror du att en utländsk vd lättare kan flytta ut produktion från Sverige?
– Jag skulle vara förvånad om han inte ser helt rationellt på det. Han måste göra det som är bäst för Volvo, i dag och i framtiden. De har ju en stor marknad i USA.
Om du ser tillbaka på de åren som du var vd, finns det något du hade kunnat göra annorlunda?
– Ja, det fanns det säkert. Vi gjorde en del misstag men på det stora hela tycker jag det gick bra. Vi fick ju fram ett nytt modellprogram som sedan var basen för de satsningar som har gjorts under åren. Men hela motorutvecklingen är ett jättestort område som kostar massor med pengar.
Har Volvo de pengarna?
– Nej … det har de väl inte. De har ju tappat 1,6 miljarder de första sex månaderna i år, det är klart att man dränerar ju ut om man förlorar så mycket pengar. Så jag förmodar att man har det jobbigt.
Skulle Volvo må bättre inom ett annat bolag än Ford?
– Ja, vilket skulle det vara? Det är ju inte så att man säljer Volvo som en butik på Hötorget. Man har ju integrering med plattformar, som ju kostar miljarder att utveckla. Det är ju integrerat på komponentsidan och på många andra områden. Jag vet inte om det över huvud taget är möjligt att sälja. Det kanske är för integrerat.
Vad kör du själv för bil?
– Jag kör en Volvo, XC90. En diesel. Det är min tredje XC90 och det är en bra grej för miljön. Men jag förstår inte varför man skattar ihjäl det miljömässigt bästa alternativet.
Detta har hänt
I måndags meddelade vd:n för Volvo Personvagnar Fredrik Arp att han avgår efter tre år på posten. Den 1 oktober efterträds han av britten Stephen Odell, som i dag bland annat är ansvarig för Ford Europas produktutveckling. Volvo PV varslade 1 200 anställda om uppsägning i juni efter 1,6 miljarder i förlust det första halvåret, och i augusti gick Volkswagen om Volvo som det märke som sålde flest bilar i Sverige.