»Vår närvaro är avskräckande«
Bild: Hannah Larsson/Försvarsmakten
Fartygen – två korvetter och ett stödfartyg – är redan på väg. I början av maj kommer förbandet på 152 man att finnas på plats, under ledning av kommendörkapten Magnus Jönsson.
På vilket sätt ska ni skydda FN:s hjälpsändningar?
– Vi kommer att finnas med våra båtar precis i anslutning till det handelsfartyg vi ska skydda. Våra två korvetter kommer att ligga väldigt nära handelsfartyget. Beroende på om de ger oss tillstånd har vi också möjlighet att sätta personal ombord.
Men vari består skyddet?
– Vår blotta närvaro är avskräckande. Våra båtar har en massa vapen ombord. Det är lite piraternas självbevarelsedrift att inte attackera oss. Och skulle någon gå till attack har vi möjlighet att försvara oss.
Möjlighet att skjuta pirater, alltså?
– Ja, men att skjuta är den sista utvägen. Vi kan börja med att använda fartygen till att manövrera, lägga oss i vägen. Skulle inte det hjälpa återstår vapenbiten.
Vilken nytta kommer ni att kunna göra med tre båtar, på detta oändliga hav?
– Tittar man på det rena eskorteringsfallet, så kommer vi att säkerställa att fartyget anländer till den hamn det ska till med sin transport. Just där vi befinner oss i Adenviken, förvisso en försvinnande liten del av hela operationsområdet som sträcker sig en bit ut i Indiska oceanen, gör vi skillnad.
Ser man till situationen i stort patrullerar redan en mängd krigsfartyg området. Ändå håller piraterna fler än 280 personer som gisslan. Låter som ett rätt hopplöst läge.
– Jag tror att det i nuläget är cirka 30 örlogsfartyg i området, totalt sätt. Från EU, Nato och nationella insatser från Kina, Indien, Malaysia och så vidare. Det är en försvinnande liten del. Det räcker inte för att stoppa piratverksamheten. Men just där fartygen är finns det skydd.
Under fritagningen av den amerikanska sjökaptenen Richard Phillips i söndags sköts tre pirater ihjäl på order från president Obama. Hur ser du på operationen?
– Det har jag inga synpunkter på. Men fritagning är inget vi ska syssla med överhuvudtaget. Vår uppgift som förband där nere har inget med gisslanfritagning att göra.
Men situationen kan ju ändå uppstå – om era mannar tas som gisslan.
– Möjligheten finns ju givetvis. Då finns det särskilda rutiner för hur det ska hanteras. Men det vill jag inte gå in på.
Hur farligt är uppdraget?
– Alltså, ofarligt är det inte. Det finns ju alltid risker. I och med att piraterna har vapen och vi har vapen finns det en risk att vi kommer att skjuta på varandra. Så här långt är det, så vitt jag känner till, bara ett enda örlogsfartyg som angripits. Och det såg väldigt mycket ut som ett civilfartyg. Piraterna är ju inte terrorister i så måtto att terrorister gärna riskerar sina egna liv.
I dessa tider av stora nedskärningar inom försvaret, är det sådant här man kommer att ägna sig åt i framtiden?
– För insatsförsvaret är det just den här typen av verksamhet vi ska syssla med. Hemma eller någon annanstans. På sikt gynnar det också Sverige. Om man tittar på vad det kostar att köpa en bil i Sverige, så är priset beroende inte bara på produktionskostnaden i till exempel Japan, utan också på fraktkostnaderna hit. Kan man då inte gå den närmaste vägen utan till exempel måste gå förbi Afrika kostar det ett antal tusenlappar mer per bil. Men sedan handlar det givetvis om att vi stödjer det somaliska folket som har det dåligt just nu.
Kollar du själv på piratfilmer?
– Nej, »Pirates of the Caribbean« har jag sett och den var rolig. Men det finns väl inte så mycket piratfilmer i och för sig, mest sådana där gamla svartvita filmer. Men jag har ingen favoritpirat, ha ha.
Detta har hänt
Piratkriget utanför Somalia har trappats upp. Efter att amerikanska prickskyttar skjutit ihjäl tre somaliska pirater under fritagningen av kapten Richard Phillips, har hämndaktionerna avlöst varandra.
Inom loppet av några dagar har flera internationella fartyg kapats av sjörövare som begär stora summor i lösen. Läget är mycket kritiskt, särkilt i Adenviken vid Somalias norra kust.