Därför håller Melania Trump och Douglas Emhoff låg profil i valkampanjen

En förklaring till att 2024 års partners inte har klivit fram särskilt mycket kan vara de ytterst jämna opinionssiffrorna.

Text: André Persson

Bild: AP

Med bara två veckor kvar till valet står det klart att båda kandidaternas makar hittills har hållit en låg profil i kampanjerna, jämfört med vad som varit vanligt på senare år. Kamala Harris man Douglas Emhoff har varit mer synlig än Donald Trumps fru Melania, men hans framträdanden har mer handlat om specifika områden som antisemitism, mental hälsa och jämlikhetsfrågor, snarare än regelrätt politiskt kampanjande.  

Melania Trump uteblev bland annat från Donald Trumps kampanjstart i Iowa 2022, liksom från firandet av Super Tuesday under primärvalen i våfras då Trumps kandidatur i praktiken säkrades. Under rättsprocesserna mot maken har hon inte heller synts till.  

Douglas Emhoff och Melania Trumps nedtonade roller står i kontrast till det mer aktiva engagemanget hos till exempel Hillary Clinton, Michelle Obama och Bill Clinton i valrörelsen 2016. Skillnaden mellan Clinton och Douglas Emhoff i årets val är slående, även om den förstnämnde förstås är djupare förankrad i politiken. Historiskt är det hos demokraterna som denna aktiva roll har varit tydligast, vilket startade med Eleanor Roosevelt som aktivt jobbade för sin man Franklins kampanj i alla de fyra presidentval han ställde upp i – och vann – med start 1932.  

Tidsandan, personliga preferenser och även politisk polarisering gjorde att presidentfruar som Bess Truman, Mamie Eisenhower och Pat Nixon höll låg profil. På den republikanska sidan var framför allt Nancy Reagan, Barbara Bush och Laura Bush föregångare i att ta en mer aktiv roll. Inte minst Nancy Reagan var aktiv och pratade gärna om exempelvis att stoppa narkotikan och hon sägs också ha haft stort inflytande över sin man. Demokraternas first ladies har oftare tagit upp frågor som jämställdhet och utbildning.  

Melania Trump verkar inte ha någon större längtan efter rampljuset. Foto: AP

I moderna amerikanska valrörelser har den äkta hälften ofta använts flitigt i slutet av valkampanjen. Dels för att göra presidentkandidaten lite mer mänsklig, men också för att nå speciella väljargrupper som kvinnor, familjer eller specifika minoriteter och lyfta frågor om utbildning, hälsovård eller familj. Men också för att skapa energi i sluttampen på valkampanjen, stärka nyckelbudskap och öka valdeltagandet.

En förklaring till att 2024 års partners inte har klivit fram särskilt mycket kan vara de ytterst jämna opinionssiffrorna. Då blir det ännu viktigare att minimera riskerna för fadäser,  oväntade spinns och potentiella distraktioner som gör att kandidatens kärnbudskap hamnar i skuggan. För demokraterna tycks strategin vara att låta Douglas Emhoff framstå som en progressiv och modern man som kan stå tillbaka för en stark kvinna – ”The Low-Key First Gentleman” – och låta allt ljus hamna på Harris, hennes politik och förmåga att leda.  

Melania Trump höll en tämligen låg profil även under sina år som First lady och hon verkar inte ha någon större längtan efter strålkastarljuset. Donald Trump har i stället tagit hjälp av sina barn, både under kampanjerna och under åren i Vita huset då dottern Ivanka och hennes man Jared Kushner arbetade nära presidenten.  

***