USA-valet på internet

Text:

2008 års amerikanska presidentval har utmålats som det stora genombrottet för valrörelse på internet. De flesta kandidater insåg tidigt vikten av att vid sidan av traditionella medier även driva sina kampanjer i sociala nätverk såsom Myspace, Facebook, Youtube, bloggar och så vidare.

Eftersom det saknas tidigare erfarenheter är det ingen som vet hur populäritet på nätet kan översättas till vederhäftiga prognoser. Det är ju en helt annan sak att youtuba en kandidat än att faktiskt gå och rösta på den.

Den stora överraskningen i Iowas primärval var att så många gick och röstade, och framförallt så många unga väljare. Detta skvallrar om internets potential i att mobilisera personer som annars är likgiltiga både inför traditionellt kampanjande och traditionell medierapportering.

Det tydligaste exemplet på nätets politiska roll finns i republikanske kandidaten Ron Paul, som konsekvent blivit ignorerad och utestängd från gamla medier, och istället byggt sig ett imponerande och hyperaktivt nätfölje. Paul ligger inte i tätklungan, men lyckades i Iowa vinna över den supermediala kändiskandidaten Rudy Giuliani.

Här är några av de viktigaste diagramen över valet på nätet.

Supportrar på Facebook:

Obama är vida överlägsen de andra demokratiske kandidaterna på det kända nätverket Facebook. Hillary har fått mycket kritik för att ha ignorerat denna väljargrupp.

Facebook Demokrater

Bland republikanerna är det Ron Paul som gäller. Att han blir utfryst av gamla medier har gjort honom till representant för oppositionen mot det på nätet högföraktade mediaetablissemanget. Detta, och hans libertarianska agenda har förvandlat honom till internets kandidat nummer ett.

Facebook Republikaner

Supportrar på Myspace:

I USA är Myspace större än Facebook, och därmed viktigare för kandidaterna. Det är också mer mainstream och förmodligen en bättre indikator på offline-populäritet.

Myspace Demokrater

Återigen är Paul överlägsen och Giuliani underlägsen.

Myspace Republikaner

Omnämnanden hos Technorati:

Technorati är en tjänst som indexerar blogginlägg, och utgör alltså ett mått på synlighet bland bloggar. Dessa mätningar gör ingen skillnad mellan positiv och negativ publicitet.

Technorati Demokrater

Technorati Republikaner

Visningar på Youtube:

Videosajten Youtube är navet för Pauls kampanj, och ett av få stället på nätet där en republikan är starkast.

Youtube

Efterlysningar på Eventful:

Alla ovanstående mått är över aktiviteter som äger rum i hemmet, och säger kanske ingenting om faktiskt röstutväxling. Eventful är en tjänst där man kan efterlysa att någon ska komma till ens stad för ett evenemang, och alltså ett mått som fångar in i vilken grad väljare kan tänka sig att lämna hemmet för en kandidat. För närvarande ligger Obama etta på sajten, och är därmed mer efterfrågad än Wu Tang Clan och Alicia Keyes.

Eventful Demokrater

Eventful Republikaner

Medlemmar på Meetup:

Meetup är en tjänst för att organisera möten i den fysiska världen. Liksom Eventful blir det därför ett mått på engagemang snarare än populäritet.

Meetup Demokrater

Meetup Republikaner

Försäljning på Cafépress:

Det enda diagramet som lyckades spå utgången i Iowas primärval är t-shirtbutiken Cafepress statistik över kandidatrelaterad försäljning. Engagemangsparametern är här ännu större i och med att dessa väljare spenderar pengar på sina kandidater.

Cafepress

Diagramen är från Techpresident.