Konsten att skylla ifrån sig
Några dagar före de avgörande primärvalen i Texas och Ohio, har Hillary Clinton tagit till en klassisk – men fullständigt livsfarlig – strategi för politiker i motvind: att skylla på media.
Clintonlägret hoppas att på detta sätt väcka väljarnas indignation – vilket fungerade inför primärvalet i New Hampshire, när Hillary Clinton fick med sig väljarna efter att ha argumenterat för att hon blivit orättvist behandlad av manliga journalister.
I grund och botten har Hillary Clinton en poäng: det finns en historisk motvilja mot paret Clinton från väljarna i allmänhet och politiska journalister i synnerhet. Den grundar sig i frustration inför det som uppfattas som maktfullkomlighet, bunkermentalitet, fula knep och smutsiga kampanjmetoder – både under Bill Clintons presidentperiod och Hillary Clintons kampanj.
Men sanningen är att det knappast är medias fel att det går dåligt för Clinton. Barack Obama har av egen kraft, och till följd av Clintonkampanjens misslyckanden seglat upp som favorit.
Hillary Clintons budskap har från början varit att hon vill bli belönad för allt hon gjort för landet, och att Vita huset är hennes arvsrätt. Det struntar väljarna i. De verkar föredra visionen framför erfarenheten.
Hillary Clinton lider redan av att hon framstår som pressad och defensiv. Att betona det egna misslyckandet genom att skylla ifrån sig fungerar oerhört sällan. Fråga bara Fredrik Reinfeldt.
Eller Göran Persson, för den delen.