Järnvägar också, Norge!

Text:

Även i Norges avlånga land är missnöjet med järnvägen utbrett. När Bane Nor i veckan meddelade att den Intercitysatsning som varit planerad sedan tio månader nu skjuts upp med flera år tog det fyr under naboerna.

Det var i fjol som den norska regeringen lovade att bygga ut en dubbelspårig snabbspårbana till flera orter. Satsningen skulle stå klar 2024 och ett större klimatpolitiskt mål har bland annat varit att flytta över en del transporter till tåg.

Den nya järnvägen väntas dramatiskt korta tågtiderna på Östlandet till orter som Hamar, Fredrikstad, Tønsberg och Hønefoss. Nu bedömer Bane Nor att vissa delar av sträckningen försenas med upp till sex år. Järnvägsbolaget lägger hela skulden på regeringen som inte tillfört tillräckliga resurser i budgeten för 2018.

Ole Haabeth, ordförande i fylket Østfold, säger sig vara chockerad över beskedet.

– Först vill jag säga att detta inte kommer att godtas av politiker i Østfold. Både våra stortingspolitiker, regionala och kommunala politiker kommer nu att mobilisera för att få regering och storting att hålla fast vid de ursprungliga besluten om byggandet i hela länet. Och han fick även medhåll från oppositionspolitiker i riksdagen.

Fakta | Var står lägren?

Den Nationella transportplanen som antogs av riksdagsmajoriteten i fjol var inte realistisk, hävdar Bane Nors koncernchef Gorm Frimannslund, och pekar på att det varken finns kompetens eller resurser nog att klara projektet i tid, och att anslagen i 2018 års budget inte räcker till för att hålla tidplanen i bygget.

»Det här vittnar om skandalöst dålig planering. Nu måste transportminister Ketil Solvik-Olsen städa upp«, ryade AP:s transportpolitiska talesperson Sverre Myrli i tidningen VG och kallar historien »nya rekord i löftesbrott«.

»Varför inte snacka med dem som kan«, undrar förre riksdagsmannen från Høyre, Thore Vestby, på Twitter och länkar till en artikel i China Xinhua News om landets höghastighetståg.