Medelstor hund kvittrar högst

Text:

I början av året samlade Carl Bildt ett gäng diplomater i den före detta tjeckoslovakiska ambassadens bunker i Stockholm. Arrangemangets titel: »Diplohack«.

Utrikesministern, som en gång skickat världens första e-post mellan regeringschefer, hade bestämt sig för att haka på en annan digital trend och hålla ett ted talk, en föreläsning som sprids öppet på internet. Ämnet var digital diplomati.

– Diplomati handlar om kommunikation mellan nationer. Vi lever, tack och lov, i en mycket öppnare värld där enskilda människors röster betyder mycket mer. Regeringar blir allt öppnare och därför blir offentlig och digital diplomati viktigare, sa han till diplomaterna och internet.

Publiken, som även bestod av kommunikationsexperter från bland annat näringslivet, lyssnade entusiastiskt. Digital diplomati är en het trend i den utrikespolitiska världen.

Under de senaste veckorna har världen kunnat bevittna ett av de tydligaste initiativen hittills. Under hashtaggen
#UnitedforUcraine har de ryskkritiska utrikesministerierna en samlad kör av egna och andras protester mot Rysslands agerande. I Sverige satt en liten stab på utrikesdepartementet och knåpade ihop officiella tweets efter noggrann research i policydokument och ministeruttalanden.

Det här, säger diplohackarna, är ett typiskt exempel på vad digital diplomati går ut på. Tanken är inte att föra fram tidigare dolda diplomatiska samtal för öppen ridå. Ändå är det inte rent rapporterande, utan syftet är att påverka genom att tala direkt till andra länders befolkningar och ta hjälp av dem. Sociala medier ger en mer direkt kanal än traditionella.

Det senaste året har allt fler varianter dykt upp. Den amerikanska utrikesministern John Kerry är, som en av hans medarbetare har uttryckt det, »game for anything« när det gäller sociala medier. Vid attackerna i Syrien i augusti 2013 anordnade han bland annat en Google hangout, där människor från hela världen kunde ställa frågor till honom och tre amerikanska experter.

Men kan diplohackarna verkligen rubba läget i konflikter? Den amerikanska diplomaten James Lewis hörde till de som kritiserade United for Ucraine-kampanjen. Kejsaren är naken, menade han.

– Det är en hashtag. Vad ska den göra?

Ändå är Carl Bildt angelägen om att placera sig i toppen av twiplomatligan. I rapporten »Twiplomacy« redogör pr-byrån Burson-Marsteller hur världens politiska ledare ligger till i sociala medier.

I toppen ligger Barack Obama med sina 42,2 miljoner följare. Men när det kommer till förbindelser, vinner den svenska utrikesministern som av amerikanska diplomater beskrevs som en »medium size dog with big dog attitude«. Han har 44 politiska ledare som följer honom och som han själv också följer. Obamas konto, som inte används för dialog på samma sätt, följer bara en handfull världspolitiker.

I samband med Georgienkriget liknade Bildt Ryssland med Nazityskland på twitter, något som fick Kreml att lägga relationen med Sverige på is. I början av året fick han också kritik för att försämra västs chanser att nå en lösning på Ukrainakonflikten när han kallade president Janukovytj för en »quisling«.

Men frågar man diplohackare, kan just det mer provocerande twittrandet vara en typiskt twiplomatisk strategi. Vid flera tillfällen har Carl Bildts tweets gjort honom till eftertraktat intervjuobjekt i internationella nyhetskanaler. Som Hillary Clintons innovationsrådgivare lyfte fram en gång: »Att använda sociala mediekanaler är ett sätt för ett land att boxas högre än sin viktklass.«

Fakta | Makthavare rankas

I rapporten »Twiplomacy« rankas världens makthavare efter hur många andra makthavare som följer dem på twitter.