Svenska munskyddstillverkare vaskar guld i virusepidemins spår

Text:

Toppbild: TT

Toppbild: TT

I hela världen oroar sig människor för Coronaviruset. Kina har tagit till drastiska åtgärder och förlängt ledigheten efter det kinesiska nyåret för att på så sätt hålla fler människor hemma. Utrikesdepartementet har avrått från resor till Wuhanprovisen i Kina.

Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till Sveriges Radio att risken för att den influensaliknande sjukdomen ska komma till Sverige är låg, men att enstaka fall kan dyka upp. Hittills har minst 80 personer dött efter att ha haft viruset, enligt TT.

Men den enes andningsnöd, den andres bröd. Rädslan för Coronaviruset har inneburit enorma intäkter för två svenska munskyddsföretag.

Svenska företaget ACE Protection säger sig ha sålt 200 000 masker i Kina och fått in ytterligare 400 000 ordrar de senaste dagarna. Företaget gör helt vanliga munskydd, sådana som används inom sjukvården vid operationer och av tandläkare som inte vill smitta sina patienter.

Det är nämligen så munskydd fungerar, inte tvärtom. Skydden ska finnas där för att en smittobärare inte ska ta smittan vidare. Inte för att skydda bäraren från resten av världen.

Ännu längre har företaget Airinum gått. Det säljer designade munskydd som ska »bryta den urbana normen«. Maskerna ser ut som något från Mad Max. De sitter tajt över munnen och finns bland annat i kamouflagegrönt, svart och vitt.

Airinums försäljning har tiodubblats jämfört med vad som var estimerat på förhand, berättar företagets marknadsdirektör Fredrik Kempe för TT. Det har fått in ordrar från Hongkong, Thailand och Taiwan utöver Kina, säger han glatt, och fortsätter förklara att deras lager kommer att vara helt tömda inom ett par månader om oron fortsätter att vara lika hög.

Tidigare pratade man om att »sälja grej med tjej«, nu kan man i stället prata om »sälj dystopi med hysteri«.

Ett munskydd kostar 69 euro. Välkommen till Thunderdome.

Text:

Toppbild: TT