Tiktok – appen som blivit storpolitik
Bild: TT
Med 500 miljoner aktiva användare har videoappen Tiktok de senaste åren blivit en av de populäraste apparna, inte minst bland mellanstadiebarn som tävlat i att hitta på ny danskoreografi till redan kända låtar. Faktum är att en av årets stora sommarplågor, Jason Derulos Savage love kom till tack vare Tiktok. Den okända användaren Jawsh 685 från Nya Zeeland komponerade ett musikstycke som Derulo senare sjöng in en text till. Lägg till en speciell dans som användarna kunde dansa till och succén var ett faktum.
Tiktok har med andra ord definitivt blivit en viktig kulturplattform coronavåren 2020.
Därför var det nog många som höjde på ögonbrynen i slutet av augusti när företaget bakom appen meddelade att man planerar att stämma USA:s regering.
»Vi känner att vi inte har något annat val än att agera för att skydda våra rättigheter«, skrev Tiktok i ett uttalande.
Vad handlade det här om egentligen? För att förstå uttalandet, där man menade att tusentals nya jobb var hotade, måste man backa bandet till 14 augusti när Donald Trump i en presidentorder slog fast att Bytedance (som är företaget bakom Tiktok) måste sälja appen inom tre månader. Annars skulle den förbjudas.
Enligt Trump hade appen direkta kopplingar till den kinesiska diktaturen och utgör ett hot mot rikets säkerhet. Att appen samlar in en stor mängd personlig information från användaren var ingen nyhet. Australiens politiker hade sedan tidigare diskuterat ett förbud och i Sverige har ledningen på SR och SVT uppmanat sina medarbetare att radera appen.
Men Trump gick ett steg längre och meddelade att ett ägarskifte måste ske för att Tiktok inte ska förlora sina 41 miljoner amerikanska användare. Direkt dök mjukvarujätten Microsoft upp som en möjlig köpare, men Tiktoks ägare satte stopp. I stället stod det kort därefter klart att det blir företaget Oracle som fått till ett åtråvärt avtal med videoappen.
När röken lagt sig visade det sig att Oracle ska ansvara för hur amerikaners data lagras. Även Walmart, sinnebilden av ett amerikanskt detaljhandelsföretag, involveras i affären som kommersiell partner. Tiktok ska dessutom bygga sitt globala huvudkontor i USA, vilket i förlängningen skapar 25 000 nya jobb i landet.
Beskedet att man hittat en lösning kom endast ett dygn innan appen skulle förbjudas i USA. Mitt i sitt försök att bli omvald som president har alltså Donald Trump lagt stor energi på att sätta hårt mot hårt mot det som han uppfattar som en del av Kinas tekniska offensiv.
– Jag har gett affären min välsignelse. Om de får till den är det fantastiskt bra, om inte så är det också okej, sa Trump kort efter att affären blivit offentlig.
Slutet gott, allting gott för Tiktok? Inte riktigt. Även om USA är en viktig marknad är det i Indien man rönt störst framgångar, med hela 120 miljoner användare. I somras kom beskedet att den indiska regeringen förbjuder 59 kinesiska appar var av Tiktok är en.
Det beslutet kom i direkt anslutning till en konflikt mellan Indien och Kina, där länderna anklagar varandra för gränsprovokationer och territoriella intrång. Även om samtal har inletts för att hitta en lösning lik den med USA är man inte i mål. Kanske får Tiktok återigen göra eftergifter åt regimen, hitta ett inhemskt företag att samarbeta med och öppna ännu ett huvudkontor.
Gustaf Nilsson