Veckans bråk: Äntligen en rejäl toffeldebatt igen

Toffelföretaget HappyFlops har fått sig en rejäl känga.

Text:

Bild: TT

Minns ni bråken på 00-talet om de så kallade Foppatofflorna (efter hockeyhjälten Peter Forsberg, importör av dessa tofflor vilka i original hette Crocs)? De blev extremt populära - men även hånade för att vara extremt fula. Inom vården diskuterades förbud, eftersom bärarna samlade på sig så mycket statisk elektricitet att viktig utrustning kunde slås ut. 

 I sommar har ett nytt toffelbråk brutit ut, gällande de färgglada ”HappyFlops”, vilka påstås lindra fot-och ledvärk och till stor del marknadsförs genom kändisar/influencers som Carina Berg, Carolina Gynning, Viktor Frisk, Ida Warg och Lisa Borg.  

På YouTube tar stora socialamedier-kontot Matgeek (Johan Hedberg) till storsläggan: HappyFlops är ”sommarens stora scam”. Han hänvisar till norska fotterapeuten Henriette Aanesen som på nyhetssajten Startsiden.no talar om ”en konkavitet både bak och fram som inte är bra för foten”. Hon får eldunderstöd av Terje Haugaa, lektor i biomekanisk terapi, som anser att diabetiker, vilka lätt drabbas av neuropati och åderförkalkning i foten, bör akta sig för tofflan.  

Svenska fotterapeuten Anette Eklund Terfelt är också hon kritisk. I Expressen varnar hon för stela leder, att utan ”rem vid hälen spänner man automatiskt sina tår”. Expertinvändningarna har fått bland andra Vivi Wallin, som har kontot Mammasanningar med över 340 000 följare på Instagram, att bryta sitt samarbete med HappyFlops. 

Grundaren Emanuel Sabelsjö erkänner i ett mail till Expressen att ”vi kanske varit lite för entusiastiska med att vilja berätta om den fina feedback vi har fått från kunder”. Till synes något tilltofflad lovar han att bättre respektera gällande marknadsföringsregler. Och konstaterar ödmjukt att ”det kan säkert vara så att tofflorna inte passar alla”. 

***