Veckans bråk: Baryton med rysk ton

Text:

Bild: TT / Skärmdump från Facebook / Montage

Tidningen Expressen har rykt ihop med ingen mindre fiende än – Ryssland. 

Bakgrund: En basbaryton på Kungliga Operan –  Mattias Milder har på Facebook angripit Mattias Carlssons krigsreportage från ryska Kursk.  

”En svensk journalist som vill hamna på listan över journalister som illegalt kränkt ryskt territorium. Hoppas han blir kvar där i jorden”, löd de hotfulla (senare nedplockade) orden. 

Expressens musikkritiker Gunilla Brodrej skrev i ett motangrepp att det i och för sig inte är “olagligt att vara dum i huvudet”, och att Operan inte ska ägna sig åt åsiktsregistrering – men här var ändå en anständighetsgräns passerad. 

Operans pressavdelning har i en skriftlig kommentar tagit “kraftfullt avstånd” från sångarens åsikter; denne är nu avstängd under utredning av ärendet. Annars skulle han vara aktuell i Puccinis Tosca, om en annan invasion: Napoleons av Norditalien,  

 Ryska ambassaden svingar hårt på X. Det här är “regelrätta trakasserier. /…/Yttrandefriheten gäller ju i Sverige endast för mainstreamåsikter medan oliktänkande bestraffas.” 

Ryssland har sedan tidigare hotat andra internationella journalister, som har varit inne i Kursk, med rättsliga åtgärder.  

Expressens chefredaktör Klas Granström kallar utspelet oacceptabelt. “Här är det dessutom riktat mot en reporter som är ute i fält, och i kraft av det är exponerad för stora risker.” 

David Lagercrantz ger eldunderstöd i en krönika, där han kallar sångaren för “Putinist och rysstroll”. Han skriver vidare att Ryssland inte är “en oövervinnerlig koloss” utan tvärtom “dömt till undergång precis som en gång Sovjetunionen”.  

Det ibland goda med idiotiska uttalanden, konkluderar Lagercrantz, är att “de sätter ljus på just det som inte vill erkännas”. 

***

Läs även: Utvandrarna