Veckans bråk: Drogskifte för bostadsknarkare

Veckans Bråk-redaktionen undrar: Kommer hemnetknarkarna att börja Booli-trippa i stället? 

Text:

Bild: TT

Svenska folket och bosajten Hemnet har varit en lycklig kärleksaffär sedan grundandet 1998, med på senare år runt 50 miljoner visningar i månaden. Förutom att  förmedla affärer har sajten erbjudit en verklighetsflykt så uppskattad att den fått ett eget verb: hemnetknarka.  

Men kärleken knakar, enligt en Expressenartikel rubricerad “Mäklarilska mot Hemnet: Vi måste lura kunderna”. 

“Det är lite bedrägeri nästan”, citeras en anonym mäklare, som menar att Hemnet genom nytt provisionssystem tubbar mäklarna att pådyvla de dyrare premiumtjänsterna för sin annonsering, utan att dessa kan bevisas ge högre slutpris. 

Även för den som väljer baspaketet är det dyrt. På sju år har snittannonsen gått från cirka 1000 till 4500 kronor. 

“Under ytan bubblar ilskan”, skriver Expressen. Intervjuade talar om utnyttjande av monopolställning. Bostadssäljaren Eva säger: “om de inte skärper till sig tror jag att deras historia är snart över.”  

Hon får medhåll av Sven-Erik Kristensen, vd på Bjurfors i Göteborg: “smärtgränsen för kunderna är nära”. Han berättar att både mäklare och kunder numera väljer bort Hemnet. 

Hemnets PR-chef Staffan Tell tror att den försämrade visningsstatistiken mest återspeglar en lägre marknadsaktivitet. Om prissättningen säger han “att den ska reflektera det värde som vi levererar” och att det är “skillnad på dyrt och prisvärt”.  

Och ingen kan ju förneka att man når ut brett på Hemnet. Men hur länge till? På X skriver kontot Donnie Bratko: “Booli håller på att ta över. Gratis och allt finns där.” 

Veckans Bråk-redaktionen undrar: Kommer hemnetknarkarna att börja Booli-trippa i stället? 

***

Läs även: "Folk blir rädda"