Veckans bråk: Halland vs. Haaland
Visit Hallands öppna brev om fotbollsspelaren Erling Halland har blivit en världsnyhet.
Bild: NTB / Visit Halland
Erling Haaland är en 22 år ung extremt målfarlig anfallsstjärna i toppklubben Manchester City. Och världskändis.
18 mål på 12 ligamatcher, ett snitt på 1,5. Det är inte Ronaldo- och Messiklass. Det är bättre.
Även i sitt landslag, det halvbra norska (precis som Sverige tyvärr icke inkvalat till Qatar-VM), sprutar han in mål, ungefär ett per match.
Han har dessutom en härlig, kraftfull, busig utstrålning på plan. Tänk Zlatan, fast blondare och kanske inte riktigt lika demonisk.
Ett problem dock. Hans namn.
Det tycker i alla fall Jimmy Sandberg på turistorganisationen Visit Haaland… förlåt Halland!
I ett öppet – och det ska sägas; humoristiskt – brev, går Sandberg till attack mot internets alla felstavare av Haalands namn. Så till exempel blir hashtaggen #Haaland ofta oavsiktligt #Halland.
I brevet, betitlat Halland vs. Haaland: how a football player is drowning a small Swedish region online, förklarar Sandberg att den som googlar "Halland" mest får träffar på "Haaland". En blond centerforward möter alltså ögat, i stället för laxfloder och vita sandstränder.
Förvirring uppstår. Tänkbara sommarbesökare tappas. Inte bra för en strävsam turistchef vars jobb det ju är att locka folk från hela världen till denna "något undangömda juvel på den svenska västkusten".
Erling Haaland saboterar alltså, ofrivilligt, svensk turism. (En stilla undran: Vad hade stolta Stockholmsförorten Nacka blivit, om internet funnits på bollgeniet Lennart "Nacka" Skoglunds tid?)
Dilemmat har på ett medkännande vis plockats upp i engelska medier; bland annat av Daily Mail och BBC News, som pratat med Sandberg:
"Vi har blivit överväldigade av hans närvaro i våra hashtaggar och sökmotorer."
Men Sandberg är inte bara bekymrad, utan också storsint: Det öppna brevet avslutas med en inbjudan:
See you next summer in Halland, Haaland?