Veckans bråk: Ingen tågordning alls

Tågoperatören Norrtåg är trött på att vara försökskanin för signalsystemet ERTMS.

Text:

Bild: TT

Det råder rötmånad bland norrländska tågresenärer. Vilket har att göra med signalsystemet ERTMS – European Rail Traffic Management System – som enligt EU-beslut ska införas i hela Sverige. Det kraftigt försenade systemet har nämligen under tester längs Norrlandskusten vållat en stor mängd stopp och sänkta hastigheter, och ofta har ersättningsbussar krävts.  

Tågoperatören Norrtåg är nu trött på att vara försökskanin. “Norrlandsresenärerna får betala för Trafikverkets tester”, säger vd Joakim Berg till SVT. Han oroar sig över det långsiktiga förtroendet för tågtrafiken bland norrlänningarna. “Ska Trafikverket prova något vore det bra om de kunde göra det på en annan bana”. 

Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S) talar om en “fullständig skandal”, och att det här är är “ett av många fel som Trafikverket nu orsakar Umeå”. Partikollegan Peder Björk, riksdagsman, kräver kompensation för tågförseningarna: ”Jag är så förbannat trött på det här”. 

Olle Tiderman, senior teknikkonsult på Norrtåg, tycker att systemet är bra i sig, men att problemet är ständiga uppgraderingar som inte efterfrågas.  “Det är riktigt, riktigt illa”. 

Och Christoffer Crafoord, avdelningschef på Trafikverket, säger i en kommentar att det här är “djupt olyckligt”, men att förutom tester i labb och på testbanor nattetid, “måste man också testa med riktig trafik”.  

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) skriver i ett mejl till SVT att resenärer som drabbas har möjlighet att söka ersättning utifrån de befintliga reglerna om resenärsrättigheter. Och att de transportörer som utför tågtrafik kan få ersättning för ekonomisk skada från Trafikverket.  

Men några extra pengar är i nuläget inte anslagna.