Veckans bråk: Klägget i Almedalen
Almedalen – ett mästerskap i slöseri?
Bild: TT
“Mingel för miljoner – Kommuner och stat lägger minst 50 miljoner på att prata med sig själva i Almedalen”.
Så lyder titeln på en färsk rapport från Skattebetalarna. Dess vd Christian Ekström lyfter när han intervjuas i TV4 fram att Almedalsdeltagarna ju har god tillgång till varandra hela året. Kostsamma resor och evenemang bör därför ifrågasättas.
Den till Skattebetalarna knutne så kallade Slöseriombudsmannen, Philip Syrén, gör i tidningen Resumé poängen att marknadsföring av kommuner blir ett nollsummespel: “Om Nykvarns närvaro under Almedalsveckan lockar en person att flytta från sin kommun, genereras det inte mer pengar, utan pengarna förflyttas bara.”
Flera skribenter i Bulletin stämmer in i kritiken. “Det är en utmärkt illustration av vad ‘klägget' innebär”, menar Stig Fölhammar under rubriken “Äntligen är Almedalsveckan över”. Och i en ledare skriver Klas Hjort att “Almedalen är ett inofficiellt mästerskap i slöseri”.
Även liberala Upsala Nya Tidnings Klas Rydå tycker pengarullningen – i Uppsalas fall 420 000 kronor i år – är minst sagt tveksam. “Redan det mycket luddiga – och svårutvärderade – målet att marknadsföra Uppsala borde få varningsklockorna att ringa.”
Resumé har talat med några av kommunerna. Helsingborg presschef Göran Skoglund säger att kostnaden – en miljon i år – är “motiverad” utifrån kommunens utmaningar.
“Vi har identifierat tre tydliga områden: social, grön och teknisk transformation. De utmaningarna klarar ingen stad ensam, och då vill vi sträcka ut en hand och samarbeta. Nu har vi fått kvitto på att vi är helt rätt på det, och att andra vill vara med för att hitta lösningar. Det andra handlar om att sätta Helsingborg på kartan, vi är bra på mycket och det vill vi uppmärksamma.”
Jönköpings regiondirektör Jane Ydman anser att det ger ett mervärde att en egen arena i Almedalen: “Vi kan lyfta punkter som vi tycker är viktiga på lokal, regional och nationell nivå. Där får vi chansen att beskriva vad vi tycker är viktigt och vad vi tänker om frågorna.”
Marknadsliberale Hugo Barklund gör på X en mer cynisk tolkning av de kommunutsändas nyttokalkyl: “De får umgås med likasinnade. Testa jobb-pitchar. Får lite flärd och lyx.”